Göra ditt ansikte (5 / 9 steg)
Steg 5: CNC/Mach3 drift
Jag radas bara upp spetsen på mill lite med toppen av skum. Sedan noll jag alla axlar i Mach3. Om du vill att det ska skära lite i skummet på toppen kan du ange z position till 0,1 eller något sånt. Det anser nu att det är 0,1 över ytan och det skär i skummet.
Fram till denna punkt som vi inte har gjort något för att ställa in omfattningen av mögel, det är bara vad 3D-modellen råkar vara. Vi kan se dimensioner nu i Mach3 och det finns några sätt att gå vidare.
Det sätt jag gjorde det var att använda förhandsgranskningen i Mach3 att ta vissa mätningar och bestämma den skalfaktor som jag behövde. Naturligtvis kunde vi också ha gjort det tidigare i 3D-modellering steg, som förmodligen skulle ha varit smartare. Tja, det är därför vi gör detta, att lära.
Nu helt enkelt lägga till en skalning kommando i din gcode. G50 återställer skalningen. Och om omfattningen var 2,5 användning till exempel:
G51 X2.5 Y2.5 Z2.5
Nu är formen skalas till ditt ansikte.
Ett sista knep. Freemill var inte sofistikerad nog att skära formen ut i lager. Det skära bara ända ner till min näsa på en gång. Detta är ett problem eftersom jag inte har en 3" lång bit. Jag fick runt detta problem genom att klippa ett par gånger men med olika Z skalor. Detta gjorde det möjligt att långsamt mejsla ut formen. Det är viktigt att kontrollera att din z-axeln kommer inte att slå upp i skum när skära hela vägen ner. Ansiktet är lyckligtvis en mjuk kurva, så dremel själv (min router för skum) kommer inte att slå skum när du klipper.
Min bit var tillräckligt länge för att skära ut detta i två steg. Så jag först satt min Z skala till 1,25 och låt den gå. Detta var bara att ta bort tillräckligt med material så att jag kunde skära ända ner på nästa pass. Du kanske eller kanske inte har att göra detta.
Så nu har vi skum mögel. Nästa kommer att vi hälla gips mögel.