Greppa gravitationsvågor: Augmented Reality robotar lära fysik grunderna till både barn och vuxna (6 / 7 steg)
Steg 6: Visualisera komplexa kvantiteter
Vad vi har här är en sann volymetriska förstärkt verklighet display, och det blir intressant när vi har 3D funktioner att visualisera.
Ta till exempel en våg, som bildas från en cosinus plus kvadratroten av minus en gånger en sinuskurva, således en komplex enkelvärdesattribut våg, som visas ovan. Här kan vi se att energin är konstant, dvs radien från centrala tidsaxeln är konstant.
För att visualisera 3D-innehåll, vi helt enkelt snurra simma medan du flyttar det längs järnväg, som jag gjorde i min 1985 bilden visas i steg 1 (t.ex. att Visa cirkulärt polariserad radiovågor).
Du kan ha en motor snurrande simma och en annan flytta den längs spåret, eller du kan ha bara en motor att snurra simma och driva det längs spåret manuellt, när du läser sin ståndpunkt, och har ståndpunkten som ett index att köra motorn som snurrar.
Plocka några enkla exempel till att börja med: för att visualisera "Våg", helt enkelt har en ljuskälla som rör sig i ett spiralformigt mönster, längs järnväg.
För att visualisera en WAVELET (en "bit" av en våg, dvs lokaliserade, windowed våg), har vi radien öka sakta simma snurrar runt när den rör sig längs stången.
För att visualisera en kvittra, måste simma börja snurra långsamt, och sedan snurra snabbare när den rör sig längs, om visualisera en upchirp (eller börja snabbt och bromsa när det rör sig om visualisera en downchirp).
Slutligen, för att visualisera en CHIRPLET (en "bit" av en pip, dvs lokaliserade, windowed kvittra), har vi nu också amplituden växer och sedan förfalla så att det finns en koncentration av energi om en särskild punkt i tid eller rum.
När du kan visualisera en våg, WAVELET, kvittra och CHIRPLET, är du redo att ladda ner vissa LIGO data och visualisera som!
I Octave, fyll i data, säga, x(t) och sedan beräkna z =hilbert(x);
Nu har du en analytisk signal, redo att visualiseras på ett snurrande simma.