Hemmet gjorde Pentium III spelkonsol
Hej alla! Flera månader sedan jag inledde ett projekt för att bygga en spelkonsol 100% från början, baserat av Pentium III-processor. Tja, allt utom CD-enheten och makt leverans. Detta är ett pågående arbete, så jag kommer att uppdatera varje gång jag har en stor uppdatering. Specs är följande:
800 MHZ Pentium III mobila processor (samma som i den ursprungliga Xboxen, men på en högre frekvens och två gånger cachestorleken)
Specialgjord NB/GPU combo på en XC7A200T Artix 7 FPGA
256 MB DDR RAM-minne (64 MB reserverat för video och 1 MB för OS)
ATSAMV70Q21 ARM mikrokontroller för South Bridge / DSP
100 MHZ FSB klocka
128 MB flash för core OS och bibliotek
SD-kortläsare för sparfiler och andra saker
Modifierade Laptop CD-enheten
10/100 base-T Ethernet
Bluetooth för fjärrkontroller
Med dessa specifikationer, jag förväntar mig inte det här vara mer kraftfull än spelet kuben. Den viktigaste frågan är FSB klocka, som för spelet kuben är det omkring 130 MHZ. Den GPU, NB och DSP kommer att utformas av mig, så det tar ett tag att få dem att arbeta precis rätt. Jag dela upp varje huvudkomponenten i konsolen i sina egna åtgärder för att göra detta projekt lättare att navigera. Och oavsett hur länge det har funnits sedan den senaste uppdateringen, jag faktiskt fortfarande arbetar på detta projekt, och jag lovar att avsluta den. Som jag går igenom detta, skriva kommentarer så jag vet hur jag gör (frågor, förslag, hjälp, gillar, ogillar, etc.) Nu här är det: utvecklingen av konsolen Dingo!