Hemmet gjorde Pentium III spelkonsol (3 / 8 steg)
Steg 3: DSP
Denna del fick mest uppmärksamhet eftersom jag trodde det skulle vara det enklaste. Pojken var jag fel. DSP är tänkt för att stödja två ljudformat: WAV och min egen DST. Men för DST format, det finns en stor glitch i antingen kodaren eller avkodaren, osäker som en. Men innan jag går in i det, jag ska förklara hur jag vill ha denna DSP för att arbeta.
DST (Dingo ljudspår) Audio-format
Ljudformatet registrerar bara två bitar av data per prov: amplituden och antalet ramar sedan sista provet. Jag ska förklara. När du konverterar en ljudfil (WAV till exempel), jämför det aktuella provet med föregående. Om den upptäcker att det aktuella provet växlar amplitud riktning i förhållande till föregående prov., registrerar det föregående prov. och antalet bildrutor efter den sista posten. Det håller att gå fram till slutet av filen. En av de ovanstående bilderna förklarar visuellt. Jag är fortfarande förbryllad över varför detta inte fungerar, jag kan behöva kontakta min matematiklärare för hjälp. Jag kommer att få vissa våg former gjorde så jag kan se vad exakt som händer.
Hårdvara Portion
DSP ska programmeras på en
ATSAMV70Q2 mikrokontroller. Det kommer ut 8 bitars stereoljud på 44,1 KHZ samplingsfrekvens. Det kommer att kunna spela upp till 16 ljudspår på en gång, och kommer att ha 32 FX-processorer. En FX processor är något läggs till ett ljudspår som post processing filter används för att lägga till lite krydda till audio. Det kommer att ha flera efterbearbetning effekter, inbegripet echo, statisk, overdrive (som är i princip avsiktliga ljud klippning), repeat, vågform blandning och mer om jag kan komma på något användbart. Låt mig veta om eventuella effekter ni vill se det i göra.