Hemmet gjorde Pentium III spelkonsol (8 / 8 steg)
Steg 8: Projektsammanfattning
Detta avsnitt innehåller de framsteg som gjorts i konsolen, vad fasen är det i alla nuvarande glitches, alla mönster och scheman, programvara nedladdningar (BIOS, FPGA filer, OS, DSP / SB HEX-filen, och källkod), strukturlista, PCB design, datablad länkar, och allt annat som sattes in i denna sak.
Framsteg
Denna konsol är endast ca 5% klar. Det kommer inte göras för en lång tid. Detta är på grund av besväret att jag endast en mindre. Jag har skola, familj och otillräcklig finansiering (som kommer att åtgärdas relativt snart, när jag får ett jobb). Och trots detta faktum, i själva verket vet jag vad jag gör. Jag har de nödvändiga kunskaper, såsom CPU funktionalitet, korrekt PCB routing, programmering, etc. Hur som helst, detta projekt är fortfarande i början planeringsfas.
Stycklista
Detta är en lista över de komponenter jag för säker på kommer att använda, tillsammans med priset från mina leverantörer (Digikey, Newark Element 14 och sällan EBay. Om ingen av dem har delen, kommer att jag inkludera leverantören som gör)
- Pentium III processor modell KP80526GY800256 - $8,45 renoverade på inverkan datorer
60QC04 power diode - verkar inte hitta en leverantör, den som jag har bärgades. Något liknande bör fungera
Mini självhäftande kylfläns för ovan diode - beror på specifika kylfläns
4 x AS4C32M16D1A DDR RAM - $16.68 på Digikey
S29GL01GP12TFI010 flash-minne - $19.23 på Digikey
MAX1632 spänningsregulator - $24.91 på Digikey
MAX1711 CPU-spänningsregulator - $4.95 på Ebay
CB3LV-3I - 100M 0000 klocka generator - $2,83 på Digikey
XCF32PVOG48C FPGA flash-minne - $26.25 på Digikey
XC7A200T FPGA för GPU/NB - $251.25 på Digikey
Inte det billigaste projektet i världen, och om du vill bygga det här bara för att spela spel, du är bättre att köpa en Xbox eller GameCube, antingen som kostar mindre än FPGA för GPU ensam. Det huvudsakliga syftet med detta projekt är att lära sig om datorarkitektur.
Datablad
Detta avsnitt kommer att fyllas när jag har en stabil design kommer. Bara lägga den här så att du vet av det framtida existens.
Buggar
Detta är en lista över alla buggar för närvarande i systemet. Den kommer att inkludera glitch namnet (kan få mycket... intressant), det är beskrivning och ursprung, och om det är löst. Denna lista kommer också att beskriva potentiella buggar som jag tror jag kan komma över.
- Låter våldtäkt (sa ^): DSP spelar irriterande skräp i stället för ljud. För närvarande finns i emulator, inte säker på om det är kodning och avkodning. Jag kommer att få vissa våg former kommer för att lista ut.
- Strippa Glitch: Detta är ett tekniskt fel som jag tror kan visas när jag startar kodning kläder och hår simulering i fysikmotorn. Vad jag förutspår att är att trasa objekt klippen i fast kroppen, orsakar ett omöjligt läge, och i slutändan gör objektet trasa missfoster ut. Om it spazzes ut nog, det kan flyga iväg till karaktären, således får glitch titeln. Förhoppningsvis hända detta inte.
Förväntningar
Jag förväntar mig denna sak att spela något anständigt spel när den är klar, och jag vill DSP för att kunna mata åtminstone anständig klingande ljud. Om min konsol kan leva återge den bilden nedan utan ansträngning, med hår och kläder simulering ingår, är detta en bra sak.
Detta projekt är en stor en, och jag behöver allt stöd jag kan få. Någon hjälp att fixa eventuella buggar, någon komponent förslag, synpunkter, eller bara positiv uppmuntran är mycket uppskattat. Jag kommer förhoppningsvis att få denna sak spelar spel i slutet av nästa år. Men under tiden, håll utkik för andra instructables jag kommer att göra. Gärna göra! (Och Vem beslutar att bygga denna sak med mig är super häftigt)