Hur du använder SurfaceMapperGUI för grundläggande Projektion kartläggning projekt (1 / 12 steg)
Steg 1: Introduktion till projection kartläggning
Vad är projection kartläggning?
Projection mapping är snett eller justera projicerade bilder och videor att matcha dimensionerna av fysiska objekt. I huvudsak är det användning av verkliga objekt som projektion ytor och använder programvara för att korrigera för snedvridningar.
Hur fungerar det?
Problemet
När du tar en bild och projicera den på ett godtyckligt objekt hittar du att bilden helt enkelt inte stämmer med objektet. Om objektet har vinklar (eller roteras i förhållande till kameran) sträcks bilden tafatt och förvrängd. Fysiskt kan du flytta kameran att peka direkt på ytan du vill projektet på sedan flytta det nära nog att fylla på ytan, men det är en mycket lågteknologiska lösning som bryter ner så fort du vill projicera på flera ytor samtidigt.
Lösningen
Med hjälp av speciell programvara, du kan "pre tänja" (karta) bilden du vill projekt på datorn så att när det är fysiskt projiceras på objektet allt verkar vara icke snedvriden. Bifogas detta steg är några bilder på hur det ser ut för en enkel kartong som placeras i en vinkel till projektorn.
Nödvändiga delar
I allmänhet, för att dra bort projection kartläggning behöver du fyra saker:
- En projektor
- En dator med data som du vill att projektet
- Programvara för att förvränga data på verkliga föremål
- Ett objekt eller en miljö som du vill att din beräknade data att matcha.
I steg 7 ska jag prata mer djupgående om projektorn och datorn.
Jag hjälper dig att installera SurfaceMapperGUI (programvara) och få igång i steg 3 .
Steg 8-12 kommer att Visa med hjälp av SurfaceMapperGUI på olika typer av objekt *.header understrykning {border-bottom: 1.0px solid rgb(204,204,204); marginal: 10.0px 0.0px 10.0px 0.0px; padding: 3.0px 0.0px 3.0px 0.0px;}