Hur du använder SurfaceMapperGUI för grundläggande Projektion kartläggning projekt (7 / 12 steg)
Steg 7: Att välja en dator och en projektor
Dator
Projection kartläggning är en mycket grafiskt intensiv process, och därför har först och främst ett bra grafikkort. Men är ett bra grafikkort bara användbar om datorn är ansluten till kan mata den en massa data snabbt, särskilt om dessa data genereras i realtid. En bra processor och gott om minne är därför perfekt. Med detta i åtanke, skulle jag säga att de viktigaste delarna att titta på när du väljer en dator för projection kartläggning är:
- Grafikkort
- Minst 1GB minne
- Få den mest kraftfulla kort du har råd.
- Så många utgång gränssnitt som du kan få. Mer gränssnitt = mer projektorer som du kan använda på en gång (Tänk, det finns flera typer och former av DVI och HDMI).
- Processorn
- Snabbare hastigheter och flera kärnor hjälper datorn göra mer saker på en gång. Detta är särskilt viktigt om du genererar grafik i realtid, istället för att bara spela tillbaka förrenderade video.
- Minne
- Mer minne gör att du kan lagra mer bilddata (och uppgifter av högre kvalitet) per bildruta.
- Minst 4GB (8GB eller mer om du har råd)
Projektor
Du kan ha den mest fantastiska grafiken i världen lagras på din dator, men om projektorn inte stark nog, eller är ur fokus, vet ingen! Projektorn själv är kanske den viktigaste aspekten av projektion kartläggning, som presenterar något av ett "hinder för inträde"; projektorer är dyra!
- Ljusstyrka (mätt i lumen) – hur mycket ljus projektorn ger ut. Detta kan är en av de mest kritiska parametrarna för att välja en projektor för projection kartläggning, och göra eller bryta illusionen du försöker dra bort. Billiga konferens rum och hem teatern projektorer kan fungera bra för mörka inomhus inställningar, men kommer inte klippa det för utomhus föreställningar.
- Resolution – de flesta projektorer har ett urval av resolutioner som du kan välja mellan. Högre upplösningar resulterar i bilder med högre kvalitet, men kommer också att kräva högre kvalitet källdata (som kan beskatta din dator). Viktigaste är att dina källdata resolution motsvarar upplösningen på projektorn. Gå så högt som du tror att din dator kan du, som lägre upplösningar producera märkbar pixelering.
- Kasta avstånd (och bildstorlek) – linsen på projektorn kommer att diktera storleken på den projicerade bilden på vissa sträckor, vilket indikeras vanligt av en tabell som ingår i projektorns bruksanvisning. Du kan också använda online-verktyg för att hitta kasta avstånd (och många andra coola parametrar) av olika projektorer, som den här: http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm
- Fjärrkontroll -inte absolut nödvändigt, men definitivt användbart om du installerar projektorn i ett svårt att nå plats, eller använder flera projektorer.
- Gränssnittets metod – de vanligaste indatametoder för projektorer inkluderar VGA, DVI och HDMI. Kontrollera att datorns grafikkort kan du enkelt ansluta till projektorn. Det finns en mängd olika bildskärmskort typ ute, utan att öka kostnaderna och maj (beroende på gränssnitten) resulterar i förlust av kvalitet.
*.header-understruken {border-bottom: 1.0px solid rgb(204,204,204); marginal: 10.0px 0.0px 10.0px 0.0px; padding: 3.0px 0.0px 3.0px 0.0px;} *.embiggened-lista li {padding: 3.0px;}