Hur man använder Photoshop för att skapa texturer med Alpha kanaler för Second Life (1 / 7 steg)
Steg 1: översikt
Förvirrad om vad en alfakanal är? Låt mig berätta lite om kanaler, masker och öppenhet. En bild är som en matris av pixlar. Varje pixel har sin egen uppsättning av värden för hur du visar det, vilket är vanligt dess färg. Om du någonsin spelat med en crystal prism, vet du att de flesta ljus kan delas upp i olika färger. Pixelfärgerna lagras vanligtvis i form av mängden rött, grönt och blått. Var och en av dessa färger kan betraktas som en "kanal" eller en sub version av bilden. I röd-grön-blå kanaler kan värden variera från 0 till 100%. Så är varje kanal en svartvit version av bilden varierar på hur mycket av att färgen är i bilden.
För att komplicera saken ytterligare, vi kan lägga till fler kanaler. Detta är användbart om man vill lägga till ytterligare information i en pixel. En alfakanal är en annan gråskala bild som säger hur täckande den pixeln är. Vitt är helt ogenomskinlig och svart är helt transparent.
En av de stora dragen i Photoshop är dess förmåga att jonglera val till kanaler och tillbaka. Ett urval kan anses vara en tillfällig kanal. I själva verket kan Snabbmask-funktionen du "måla" en markering och växla fram och tillbaka från en tillfällig alfakanal till en aktiv markering.
Denna handledning kommer detalj hur man skapar en markering med Snabbmask och hur du sparar den som en alfakanal.