Hur man bygger din första Robot ($ 85) (21 / 21 steg)
Steg 21: Heads up & go!
Du har faktiskt gjort en robot. Nu roligt börjar, du kan programmera den att göra något, och bifoga något till det, expandera på något sätt. Jag är säker på att du redan är fullt av idéer och du sannolikt inte har följt mig alla hitåt ;)
Designen kan försiktig, du kan ha använt andra delar osv... Men om du har anslutit som beskrivs, här är några tips att börja programmera din robot:
Ange (klistra in) här koden i din editor och tryck F5 medan roboten är ansluten:
Obs: Koden kommer att se mycket snyggare när du får det till din redaktör, kommer att känna igen kommandon och ge dem färger.
+++
viktigaste:
readadc 1, b1 "tar spänningen återvände till analoga stift 1, och sätter det i variabeln b1
Felsöka "detta drar ut alla variabler till redaktören.
gå till största
+++
Nu tar din hand framför robotens huvud och ser hur den rörliga b1 ändras värdet. Du kan använda den kunskap som vunnits för att besluta vad som ska hända när (hur nära saker ska få innan..)
Nu råder jag er att sätta din robot på en tändsticksask eller liknande, som hjulen kommer att börja vrida.
Ange (klistra in) här koden i din editor och tryck F5 medan roboten är ansluten:
+++
hög 4
låga 5
+++
Ett av hjulen ska vända i en riktning. Vända din hjul fram? Om så är fallet, är anvisningen för att hjulet vända framåt.
Om hjulet vänder bakåt, kan du prova detta:
+++
låg 4
High 5
+++
För att stänga det andra hjulet, måste du ange
hög 6
låga 7
(eller tvärtom för motsatt riktning.)
Servo du redan har provat.
Hela vägen till sidan är:
servo 0, 75
den andra sidan är:
servo 1, 225
- och center:
servo 1, 150
Här är ett litet program som kommer (bör, om allt är bra, och infogar de rätt parametrarna för hög/låg som passar ditt ledningar till motorerna) gör roboten kör runt, stannar framför saker, ser att varje sida att besluta vilken är bäst, ändra på det sättet och kör mot nya äventyr.
+++
Symbol dangerlevel = 70' hur långt bort sak bör, innan vi reagera?
Symbol tur = 300' Detta anger hur mycket som ska vändas
Symbol servo_turn = 700' Detta sätter för hur lång tid vi bör vänta på servo inaktivera (beroende på det är speed) innan vi mäta avstånd
huvudsakliga: "den viktigaste loopen
readadc 1, b1 "läsa hur mycket avstånd framåt
om b1 < dangerlevel sedan
GOSUB nodanger ' om inget driva framåt, framåt
annat
GOSUB whichway ' om hinder framåt sedan besluta vilken väg är bättre
slut om
gå till huvudsakliga "detta avslutas loopen, resten är bara sub rutiner
nodanger: "detta borde vara din kombination att göra roboten enheten framåt, dessa behöver du sannolikt att justera för att passa sättet du har fast dina robotar motorer
High 5: hög 6: låg 4: låg 7
returnera
whichway:
GOSUB totalhalt "först stoppa!
"Titta ett sätt:
GOSUB lturn ' titta åt sidan
Pausa servo_turn ' vänta för servo vara avslutad vrida
GOSUB totalhalt
readadc 1, b1
"Titta åt andra hållet:
GOSUB rturn "ser till en annan sida
Pausa servo_turn ' vänta för servo vara avslutad vrida
GOSUB totalhalt
readadc 1, b2
"Bestämmer vilken är ett bättre sätt:
om b1 < b2 sedan
GOSUB body_lturn
annat
GOSUB body_rturn
slut om
returnera
body_lturn:
hög 6: låg 5: låg 7: hög 4' Detta bör din kombination som förvandlar roboten ett sätt
paus slå: gosub totalhalt
returnera
body_rturn:
High 5: låg 6: låg 4: hög 7' Detta bör din kombination som förvandlar roboten åt andra hållet
paus slå: gosub totalhalt
returnera
rturn:
servo 0, 100' titta åt sidan
returnera
lturn:
servo 0, 200' ser till andra sidan
returnera
totalhalt:
låg 4: låg 5: låg 6: låg 7' låg på alla 4 stannar roboten!
Servo 0,150' ansikte fram
vänta 1' frysa alla för en sekund
returnera
+++
Med några smarta programmering och tweaking, du kan göra robot enheten, slå it´s huvud, fatta beslut, göra små justeringar, sväng mot â € intressant holes†som dörröppningar, arbetar på samma gång, när du kör. Det ser ganska coolt om du gör roboten spin medan huvudet vänder ;)
Upp för några mer avancerade kod? Kolla här: http://letsmakerobots.com/node/25
Ljud:
Du kan också lägga till en liten högtalare till exempel (output) stift 1 & marken och skriva
Ljud 1, (100, 5)
- eller inom programmet exemplet ovan gör det
Ljud 1, (b1, 5)
-att få roliga ljud beroende på avståndet till objekt framåt.
Du kan också koppla en lampa eller LED till stift 2 & slipade och skriva (kom ihåg lysdioder behöver vända på rätt sätt)
Hög 2
slå på lampan, och
Låg 2
att stänga av ;)
-Hur omkring en Laser-penna, monterad på en extra servo? Då kan du göra roboten aktivera lasern runt och slår av och på, peka ut platser...
- Lägga till en markör på det (kanske på en andra servo, så det kan ta av och på papperet?), och lära det att skriva hur många gånger du vinka din hand framför det på ett papper.
- Förvandla det till en "cat-get-down-from-the-chair"-guardian-robot, skakar när katten kommer nära.
- Göra det jaga en annan robot (eller katten?) Du kommer att få in några bra chase-rutiner hitåt!
- Göra det söka upp i mitten av ett rum
- Att det fungerar som en mus; Frysa om det finns rörelse i sikte, och alltid flytta nära väggar och söka efter små luckor att komma in.
Du kan också ta en gammal leksak-bil isär, ta ut elektroniken i den, spara motorer och svänganordningen i den, och koppla in din styrelse, servo och sensor - du har gett liv till bilen :)
Också försöka läsa några av dokumentationen, det är meningsfullt nu när du fått ett försprång, du kan göra något nu!
Välkommen till en mycket rolig värld av hemmagjord robotar, det finns tusentals sensorer och ställdon som bara väntar på dig att koppla in dem och göra robotar ur dem :)
Nu tar några bilder på din robot, och skicka dem till mig på letsmakerobots.com - C ya ;)