Hur man gör ditt spel (3 / 10 steg)
Steg 3: mekanism
Detta är huvudsakligen det tredje steget. Många blivande spelutvecklarna hoppa direkt till detta steg utan att ha hanterat två första. Detta kan verka harmlösa, men den underlåter att göra en hela spelet. Mekanism hjälper till att berätta en historia. Utan att veta om historien kommer kan spelarna känna av att leken av spelet inte stämmer med den historien som de säger.
Nu när vi vet där spelet kommer med historien och som du ska gå med, kan mekanismen få du där.
Mekanismen är hur spelet spelas. Det är de verktyg som spelarna använder för att berätta sin historia.
Är detta att vara ett spel? Styrelsen är en visuell mekanism, som vanligtvis ger spelarna en känsla av utrymme eller avstånd men kan användas för många ändamål.
Använder spelet tärna? En sex dubbelsidiga die införs ett slumpmässigt element. Intressant nog gör att lägga samman flera dice saker mindre slumpmässiga eftersom de genomsnitt. Resultatet blir mer tärningarna, ju större genomsnittligt men stabilare.
Kort kan vara ett sätt att introducera slumpmässighet eller de kan användas för att lagra information eller båda. Kort kan vara bra för tillfälliga regler som bara sker när kortet används. Skriva ut regeln på kortet sparar i memorering och förkortar de allmänna spelreglerna.
Tokens kan användas för att ange ägande, position eller nummer.
Det finns gott om andra mekanismer som du kan använda för att göra en bordsskiva spel. Inte alla av dem är fysiska saker. Många är reglerna. Vad en spelare kan och inte kan göra enligt reglerna är en viktig del av spelets mekanism.
Ärligt talat, detta steg och allt det innebär skulle kunna fylla flera böcker.
Exempel: Jag bestämde mig på en kortlek som skulle var och en har ett faktum skrivet på dem. Spelare delas kort och diskutera fakta på korten. Huvudregeln mekanismen är en spelare kommer att fungera som en utredare och använda korten för att ta reda på vem som är mördaren.