Hur man gör ditt spel (5 / 10 steg)
Steg 5: förenkla
Spel kan få komplicerade mycket snabbt. Det är en av de största utmaningarna som ett spel designer kan ta för att få komplexa spel av enkla regler.
Titta på vad du har skapat så långt, kan det verka som spelet redan är enkelt. Detta är förbannelsen av kunskap. Du är en expert i reglerna för ditt spel och du inte kan se det ur någon som är novis.
Det finns inte många människor som piska en skatt form och fyll i den för skojs skull. De är komplicerade och kräver matematik och som är inte något roligt. Om ditt spel är komplicerat och kräver matematik, det hade bättre leverera på kul eller spelare kommer att njuta av det lika mycket som en skatt.
Det är nu ditt jobb att minska svårigheten att spela så mycket som möjligt. Alla steg som behövs? Kan du kombinera någon?
När det gäller matte, är det en order att operativa komplexiteten.
Den mest mentalt komplex gemensam matematikoperator är division. Nästan aldrig bör du använda division i en bordsskiva spel. Hitta ett annat sätt om du sätter denna matematikoperator i din mekanik.
Näst mest komplexa operatör är multiplikation. Om du har någon multiplikation i ditt spel, se till att det händer bara en gång eller två gånger i varje session. Mer än så och spelare kommer tröttna mentalt. Multiplikation som fördelar spelarna kan vara tolererat lite mer, men ändå hålla det till ett minimum.
Det tredje mest komplexet är subtraktion. Undvika subtraktion som en vanlig funktion i spelet. Upprepad användning av en komplicerad matematikoperator skatter spelarens mentala förmågor och minskar deras förmåga att göra komplexa val.
Andra till minst komplexa är tillägg. De flesta spel använda tillägg, men var försiktig även tillägg i stora mängder kan minska en spelares förmåga att göra komplexa val under loppet av ett spel.
Minst komplex är en jämförelse operation. Detta är när du utvärderar om ett tal är mindre än, lika med eller större än ett annat värde. Jämförelseoperatorer bör huvuddelen av matematik som du ska använda i ditt spel. De flesta kortspel som poker, hjärtan eller rummy nästan enbart trafikerar jämförelseoperatorer under uppspelning.
Exempel: Från början jag tagit någon matematik i spelet. Leken är helt berättelse baserad i resolutionen till att hitta mördaren är den som är historien misslyckas att redovisa eller motsäger fakta på korten. Detta är alla värderingar som människor engagera sig i intuitivt. I playtesting vissa spelare agerar som utredare inte helt enligt anvisningarna och leta efter personen med minst bra alibi men pjäsen är ändå roligare och skillnaden är inte vanligtvis märkt. Eftersom spelarna fortfarande roar finns det ingen anledning att stärka reglerna med någon annan mekanism. Det är fortfarande funktionell till typ av spelreglerna.
Valet är en intressant faktor i att förenkla ett spel. Du kanske tror att ge spelare så många val som möjligt är bra, men det faktiskt gör spelet mer komplicerat att spela. Spelare bör endast väger två till fyra alternativ åt gången. Något utöver som leder till beslut trötthet. När en spelare är en expert, kanske de vill ha fler alternativ. Thats varför du gör expansioner!
Enskilda stegen är en annan komplikation i ett spel. Rulla en tärning, flytta en token, köpa en fastighet och samlar in pengar är alla enskilda åtgärder. Sträva efter minsta antalet steg som krävs i en spelares tur. Valfria steg kan vara okej att stapla på, så länge spelarna behöver inte veta om dem från början.