Hur man gör ditt spel (7 / 10 steg)
Steg 7: Playtest
Detta är kanske den svåraste delen av att göra ett spel eftersom det kommer att avslöja alla de problem som ditt spel har. Det är viktigt att förstå att hitta brister är varför du playtest. Expert spelet designers alltid playtest och förvänta dig inte deras spel vara utan problem. En playtest helt enkelt spela ditt spel innan den är klar i sin slutliga form. Du kommer att använda din prototyp för detta.
Idealiskt, är det bäst att lämna ditt spel till spelare, har dem läsa reglerna du har förberett och försöker spela utan du förklara spelet för dem. Du kan ge dem en kort beskrivning av spelet, kanske någonting de vill läsa på spelets låda, men mindre direkt ingång du ger desto bättre.
Vara redo att ta kritik från din spelare. Om du inte har playtested spel tidigare, kan denna erfarenhet vara påfrestande särskilt om du har arbetat hårt på spelet hittills. När du är van att playtest processen, blir det mycket givande. Räkna med problem, möjligen allvarliga sådana.
Det är viktigt att playtest tidigt och vara redo att ta spelarens ingång. Det kan också vara viktigt för dig att ignorera player input. Ibland de spelarna kanske inte förstår varför spelet syftar det sätt du har gjort den. Detta är en svår del av spelet att göra, vill du sticka med din vision eller följa vad spelarna vill ha. Det finns tillfällen när ena eller andra är rätt samtalet.
Göra anteckningar, spela in när det finns förvirring. Du kommer antingen vill klargöra vad spelarna har problem med i reglerna, eller göra ändringar i prototypen beroende på vad är förvirrande för spelarna. Vara villig att prova saker olika sätt.
Exempel: Den första playtest gick bra men visade att en kort var särskilt dåligt för spelare att få eftersom det visas ett motiv. Vi skrev upp flera fler motiv kort att balansera ut det här.