Hur man gör en enkel lyhörd grafisk med Arduino och bearbetning (6 / 7 steg)
Steg 6: "handskakning"
I nedre hälften av kalla svar serienumret, kommenteras ut med "/ /" hittar du bearbetning koden behövs för att ansluta de två programmen, kopiera och klistra in denna kod i en behandlingen fönster. Vi kommer nu börja arbeta med den här koden så att den gäller för vad vi vill göra med den.
Ta bort all kod som har att göra med "bollen" som xpos och ypos och ta bort all kod som har att göra med bakgrund eller fgcolor, som vi inte behöver dem. Det finns också bara en seriell port, så du kan ta ut andra och tredje raden i denna del:
"xpos = serialInArray [0];
ypos = serialInArray [1].
fgcolor = serialInArray [2]. "
Koden vi att manipulera med seriell kallar svar kan hittas på Processing.org och kallas Wave lutning. Vi kommer också att lägga upp några ljud i koden. Jag har använt MP3-filen av "Låten" av Rosetta kometen, och har lagt upp det här, men du kan använda vad du vill. För att se MP3 lekarna, var noga med att sätta in MP3-filen på den bearbetning filen som du arbetar på.
Kopiera och förbi koden för den våg Gradient i din behandlingen fönster,
Som ni kan se, jag har ändrat några saker om färgen och speciellt frekvensen av övertoningen för min smak. Jag ställa in frekvens (frequency2) slumpmässiga, och sedan gav det två olika värden att svänga mellan (0,700).