Hur man rita bilder och skapa typsnitt med hjälp av exempelkoden Doodle Bot (5 / 6 steg)
Steg 5: Konvertera din karta till koden
Välja utgångspunkt: I exempelkoden, det nedre vänstra hörnet var alltid antas vara utgångspunkten för alla tecken men om du ritar en bild kan du välja valfri punkt i bilden. Om roboten arbetar på ett begränsat område såsom en stor bit papper eller en whiteboard kan det vara lättare att starta i centrum så att du får lika mycket plats som möjligt i alla riktning.
I mitt exempel börjar jag med en svart kontur på toppen. Den gröna linjen visar vägen jag vill roboten att följa. För att få roboten att följa denna väg min kod skulle vara:
Down(); Go(1); Turn(45); Go(1); Turn(90); Go(1); Turn(90); Go(1); Turn(90); Go(1); Turn(45); Go(1);
På denna punkt bör det noteras att varje ruta i rutnätet är en steg brett och en hög. Så om Doodle Bot var att rita 45° exakt det verkligen skulle behöva resa en distansera av ungefärligt 1.4 steg (hypotenusan av en triangel där var och en av de andra sidorna = 1). Roboten inte kan resa 1.4 steg, att den diamantformade öga på toppen av huvudet robotar vara lite mindre än visas på kartan.
I detta fall felaktiga distanserar av 4 sidor Avbryt och Doodle Bot avslutar denna del av koden på rätt plats. När det gäller tid att dra resten av huvudet, som har flera linjer i olika vinklar, kommer att då vissa justeringar behöva göras för att kompensera.