Hur man skriver en pjäs (3 / 7 steg)
Steg 3: Lär känna dina karaktärer!
Okej, så du har en fast uppfattning om vad ditt spel kommer att handla om. Du har spenderat mer pengar än du någonsin ville på delta i lekarna du aldrig kunnat föreställa dig själv deltar. Vad är nästa? Måste du lära känna dina tecken-du behöver för att möta dem.
Kunskap om dina karaktärer är den viktigaste ingrediensen till att skriva en framgångsrik spela. Om du är fast besluten att skriva, kommer du att spendera mer tid med dessa människor än någon annan i ditt liv. Du behöver känna dem inifrån och ut. Du bokstavligen behöver veta hur de ser ut, hur de står, sitter, flytta. Du måste veta vad de skulle säga innan de säga det. Du bor i deras värld.
Detta är där forskning grundligt gjort kommer att betala av. När du skriver Station, tack vare år av forskning, kunde jag lever och andas i världen jag försöker skapa. Om jag blundade, kunde jag se apostlarna argumentera sinsemellan. Peter, den mest högljudda, försöker hålla hans humör under kontroll innan han har glömt själv och började svära framför Jesu mor. Jag kunde höra Judas' nervös fotspår på gatsten av gatan som han ser tillbaka över axeln, som om han var jagad. Han håller gnida sitt ansikte som han ger polisen vägbeskrivningen till där Jesus bor i natten.
För att uppnå denna nivå av förtrogenhet med mina karaktärer, skrev jag en separat biografi för varje tecken. Varje karaktär, fick från Jesus till springpojke, en fullängds biografi som gick från födelsen till var de när leken började. Bios omfattas inte bara deras livshistoria, men deras gillar och ogillar, sällskapsdjur peeves och favoritmat, sina förhoppningar och sin rädsla. Detta var lättare för vissa tecken än andra. För att skriva sina linjer, måste du komma in i medvetandet hos även de tecken som du inte gillar. Ingen skurk föds onda. De flesta anländer till deras nuvarande tillstånd av ondska genom att fortsätta vad de uppfattas som en bra. Dom tecken måste avbrytas när du skriver om dem.
I något bra spel, bör publiken inte höra din röst. Detta låter konstigt, jag vet, men det är sant. I ett bra skall publiken invaggas i en suspension av verkligheten. De bör inte se skådespelare reciterar linjer. De bör se en person som talar för sig själv. Varje karaktär måste ha en tydlig röst. Människor i mitt liv talar inte på samma sätt. Var och en har en något annorlunda ordförråd, en något annorlunda hastighet för att tala. Min mamma skulle aldrig säga att de flesta av de saker som min bror skulle säga, och vice versa. Samma princip måste gälla för dina karaktärer. Detta är det som skapar skillnaden mellan höra ett tecken som talar för sig själv och höra skådespelare reciterar linjer, men effektivt. Ett bra verktyg att använda för att testa dig själv i detta område är att ta en linje från en av dina tecken och hävda att var och en av dina andra tecken. Om det inte låter utländska kommer från dem, ännu ditt grepp om karaktärens språk inte tillräckligt stark.