Interaktiv Design och kodgenerering för anpassade Android menyer för Arduino--nej Android programmering krävs (5 / 6 steg)
Steg 5: Skapa Arduino skiss och lägga din åtgärd kod
Nu när designen är klar kan du generera den Arduino skiss som implementerar den här menyn.
Gå tillbaka till fönstret Redigera-menyn och klicka på "Generera kod".
Detta öppnar en Raw-Data skärm och visar senaste 4K i skiss-koden. All kod sparas i filen /pfodAppRawData/pfodDesigner.txt på din mobil SD-kort.
Kopiera skissen
Du kan avsluta pfodDesigner nu, din design har sparats och finns tillgänglig under "Redigera befintliga menyn".
Ansluta din mobil till datorn och slå på USB-lagringsenheten. Obs: pfodDesigner kan inte komma åt SD-kort att spara in den genererade koden när det används av datorn som USB lagring, så stänga av USB-lagring innan du kör pfodDesigner igen.
Navigera till /pfodAppRawData och öppna pfodDesigner.txt i en textredigerare (till exempel WordPad). Den pfodDesigner.txt filen läggs till varje gång du klickar på "Generera kod", så måste du gå till slutet av filen för att få den mest nyligen genererade koden.
Öppna Arduino IDE och gör en ny skiss, ta bort all kod från skiss fönster och sedan kopiera och förbi den genererade koden till Arduino IDE.
Denna skärm visar överst i den genererade koden är en kommentar som innehåller den faktiska pfod meddelande som kommer att producera menyn på pfodApp. Detta är följt av en kommentar anger vilket gränssnitt detta genererade koden använder för att skicka och ta emot meddelanden, i detta fall följetong. Metoden setup() anger överföringshastigheten till 9600. Ändra detta om du behöver att matcha din bluetooth/wifi modul överföringshastigheten.
Lägga din åtgärd kod
Skissen genereras av pfodDesigner kommer att sända menyn och bearbeta kommandon tas emot, men du måste bestämma vad man ska göra när användaren trycker på knappen. I det här exemplet kommer vi bara att vända Uno ledde på när användaren trycker på knappen och stänga när de trycker på av-knappen.
Ovanför setup(), definiera ett namn för led stift
int ledde = 13. LED är på digital stift 13 på Uno
I setup() Ersätt
<<<<<<<<< Din extra inställningskod går här
med
initiera digital PIN-koden som en utgång.
pinMode ledde (, OUTPUT);
Sedan i loop() nära botten där är säger
nu hantera kommandon returneras från knapp klick
För ON ersätta
<< Lägg till din åtgärd kod här för den här knappen
med
digitalWrite (ledde, högt); Aktivera led på
För OFF ersätta
<< Lägg till din åtgärd kod här för den här knappen
med
digitalWrite (ledde, låg); Aktivera led av
Det är kodning färdiga. Den färdiga skissen är här.