Intro till enhet (7 / 14 steg)
Steg 7: Lås/dölj markör
Gör en ny Javascript-skript kallas "-menyn."
Vi ska börja med att lägga till de mest grundläggande menyn elementet för en första person shooter: låsning och dölja musen i spelet.
/ / True om menyn är öppen och mus är upplåst
varMenuOpen:boolean = false;functionStart() {
UpdateCursorLock();
}functionUpdate() {
Kontrollera om knappen menu släpptes
IF(input.GetButtonUp("MenuOpen")) {
MenuOpen =! MenuOpen;
UpdateCursorLock();
}
}Kallas varje gång Gui måste ritas
functionOnGUI() {
IF (!. MenuOpen) {
Dra hårkorsetCentrerar texten i etiketten
varcenteredStyle=GUI.skin.GetStyle("Label");
centeredStyle.alignment=TextAnchor.MiddleCenter;
Rita etiketten i mitten av skärmen
GUI. Label(rect(Screen.width/2-50,Screen.height/2-25,100,50),"+",centeredStyle);
}
}
functionUpdateCursorLock() {
Screen.lockCursor=! MenuOpen;
Screen.showCursor=MenuOpen;
}
För att få menyn på scenen, låt oss skapa ett tomt spel objekt (GameObject > Skapa tomma).
Låt oss kalla denna "meny".
Dra scriptet på menyn objekt.
Vi ska lägga till mer funktionalitet till detta senare.
Låt oss lägga en menyn Öppna / stäng-knappen
Redigera > Projektinställningar > Input.
Öppna "Axlar".
Under storleken i Input Manager, redigera storlek för att vara 21.
Byta namn på en av de nya ingångarna att kallas "Öppna menyn" och inuti den, sätta den "positiva knappen" för att "fly"