Intro till enhet (8 / 14 steg)

Steg 8: Kanoner och kulor



span {font-family: Courier New, font-storlek: 10.0pt, färg: rgb(0,0,0);} *.sc0 {bakgrund: rgb(242,244,255);} *.sc2 {färg: rgb(0,128,0); bakgrunden: rgb(242,244,255);} *.sc4 {färg: rgb(255,0,0); bakgrunden: rgb(242,244,255);} *.sc5 {font-weight: fet;-stil: kursiv stil, färg: rgb(0,0,128); bakgrunden: rgb(242,244,255);} *.sc9 {} *.sc10 {font-weight: bold; bakgrund: rgb(242,244,255);} *.sc11 {bakgrund: rgb(242,244,255);}

Gun

Låt oss prova denna pistol:
https://www.assetstore.Unity3D.com/#/content/10332

Dra i DartGun Prefab från komprimerad Gas Pistol > Prefab > DartGun till platsen.

Ett prefab är som en klass men i 'object' form. Det är en kopia med bra standard som du kan använda för alla dina olika nivåer.

Sätta DartGun i Player > huvudkameran

Position/rotera DartGun (Player > Main kamera > DartGun) värden nedan:

Position/rotera inre DartGun (Player > Main kamera > DartGun > DartGun) värden nedan:

Låt oss skapa och skjuta några kulor!

Skapa sfären genom att gå till GameObject > skapa andra > sfär

Byta namn på objektet till Bullet

Lägg till en ny RigidBody i kula objektet.
Klicka på Lägg till komponent > fysik > RigidBody

Avmarkera Använd allvar
Ställ in kollision upptäckt att kontinuerlig

Ange omfattningen av det området transformering till 0,2, 0,2 0,2

Låt oss skapa en ny javascript skript som heter "Bullet."

/ / Hastighet kulan rör sig
varSpeed:float =. 4;

Antalet sekunder innan kulan förstörs automatiskt
varSecondsUntilDestroy:float = 10;

privatevarstartTime:float;

functionStart() {
startTime=Time.time;
}

functionFixedUpdate() {
Gå framåt
this.gameObject.transform.position += Speed*this.gameObject.transform.forward;

Om kulan har funnits så länge som SecondsUntilDestroy, förstöra den
om (Time.time-startTime > = SecondsUntilDestroy) {
Destroy(this.gameObject);
}
}

functionOnCollisionEnter(collision:Collision) {

Ta bort kulan från världen
Destroy(this.gameObject);
}

Dra och släpp kulan skriptet från Project-fönstret (tillgångar > skript) till objektet kula i fönstret hierarki.
Slutligen, låt oss göra kula till ett prefab och ta bort den från scenen.
Skapa ett prefab kula genom att dra objektet kula i Project-fönstret till tillgångar > prefabricerade i fönstret hierarki.

Låt oss skapa en ny javascript skript som heter "Gun."

/ / Detta är bullet prefab som ska instansieras när spelaren klickar
Det måste anges till ett objekt i redigeraren
varBullet:GameObject;

Brand en kula
functionFire() {
Skapa en ny kula pekar i samma riktning som pistolen
varnewBullet:GameObject=Instantiate(Bullet,transform.position,transform.rotation);
}

functionUpdate() {
Eld om vänster musknapp klickas
IF(input.GetButtonDown("Fire1")) {
Fire();
}


}

Dra och släpp vapnet skriptet från Project-fönstret (tillgångar > skript) till Gun objektet i fönstret hierarki.

Dra och släpp kulan Prefab i skriptet pistol där det står "Ingen (spelet objekt)."

Kom ihåg att alltid tillämpa ändringarna på prefab genom att gå till objektet scen > kontrollantfönstret > prefab > tillämpa.

Låt oss se till att spelaren inte bli skjuten!

Lager > Redigera lager

Skapa punkt lager
Skapa spelare lager

Välj objektet kula och ange sitt lager till kula.

Välj spelaren och att spelaren lager.
Säger ja till ändra barnen.

Redigera > Projektinställningar > fysik

Uncheck kula/spelare och kula/kula


Se Steg
Relaterade Ämnen

Intro till Robotics

Robotar går snabbt från tecken och koncepten som endast återfinns i science fiction till del av vår vardag. Även om de kan ibland verkar vara elektromekaniska mysterier, blir personliga robotics mer tillgängliga varje dag! Billigare, högre kvalitet,...

Konfiguration av MKS Sbase v1.2 32-bitars Controller grunderna och intro till Smoothieware.

ProlougeJag är verkligen glad att se hur denna grundläggande intro till Smoothieware och MKS Sbase 1.2 controller har fått så mycket uppmärksamhet, och hoppas verkligen att det kommer att hjälpa människor att komma igång eller besluta att inte.Jag ha...

3D-utskrifter Intro till Makerbot

Här är och Intro till använder Makerbot Desktop skriva ut 3D-objekt på skrivbordet Makerbot Replicator 5! Mycket grundläggande instruktioner, Känn dig fri att röra runt med programvaran lite mer. (:Steg 1: Välj din fil. Antingen gör din egen 3D-model...

Intro till ARM del 1

I den här första videon kommer jag att ge ett intro till STM32F0Discovery utveckling styrelsen som vi kommer att använda för nästa några videor. Jag kommer att beskriva hårdvaran i styrelsen och vad alla dev kit har att erbjuda.Länk till ST: s hemsid...

Fläkt RPM med inre hall effekt sensor och Arduino (Intro till hårdvara avbryta och LCD display)

För mitt andra projekt för arbete, jag var tvungen att mäta rotationshastigheten av rotoren i varv Per minut (RPM) av en modifierad dator fläkt. Den hade tre kablarna kommer ut och som kryssat mig som kanske har något sätt att kontrollera sin hastigh...

Åtkomst till enheter som är anslutna till routern från avlägsen plats (med Pi och OpenHab)

Antar att om du vill komma åt din IP kamera eller andra enheter från fjärr-URL använda openHAB följa följande steg.Steg 1: Steg 1:Register i No-IP.com Gå till no-ip.com och skapa ett konto där, eller annars kan du använda liknande tjänster till no-ip...

Intro till SMD

SMD (eller surface mount enheter) är en ny teknik som bygger på redan gemensamma PCB styrelser ofta används i modern teknik. Men saker som iPhone blir smalare, tack till SMD. SMD har blivit populärt de senaste åren, och ursprungligen bara kunde ske g...

Intro till Excel: bekostnad Tracker

Jag vilja protokollföra min månatliga utgifterna mönster för att få en bra känsla för hur mycket jag spendera i vissa kategorier, om jag går i månatliga underskott, etc. Jag har uppdaterat en anpassad kalkylblad i Microsoft Excel (kalkylbladsprogramm...

Intro till GPS med Microcontrollers

När faller av strikt militära operationer, GPS har blivit en regelbunden del av modern livsstil och på relativt kort tid! Vem skulle inte vilja veta när och var de är någonstans på planeten? Det är en science fiction-dröm i verkligheten, en nu så väv...

Intro till SCSI (tidigare SASI) konfiguration.

Efter att ha läst detta instructable bör du veta allt som behövs att installera en enkel SCSI-system.Du kan använda detta av många anledningar som att jobba på ett gammalt system som använder SCSI, för ett jobb. Om du är en gamer och IDE är för långs...

Intro till transformatorer

Även om inte vanligt förekommande i den genomsnittliga delar bin, transformatorer är dock en grundläggande elektronisk komponent som har några ganska intressanta egenskaper, nämligen konvertera, ehem, omvandla, en spänning till en annan! Who'da thunk...

Intro till Analog Synthesizer

Välkommen till hur man bygger en synt, Nybörjarguide till de saker du behöver veta för att bygga en analog synthesizer.Bakgrunden till projektet - under vårt sista år på vår skola alla seniorer ges möjlighet att arbeta med ett projekt som de valt för...

Intro till partikeln fotonen och IoT

1. Vänligen njuta av min första Instructable2. jag är bara en ödmjuk nybörjare, strävar efter att vara en bra programmerare, så snälla, inga hatiska kommentarer (jag inte tror faktiskt jag måste nämna att gemenskapen är ganska trevligt här)3. Vänlige...

Intro till MaxMSP

MaxMSP är ett grafiskt programmeringsspråk som hjälper dig att bygga komplexa interaktiva program utan någon tidigare erfarenhet av att skriva kod. MaxMSP är speciellt användbar för byggnaden audio, MIDI, video och grafikprogram där användarinterakti...

Läder fodral Tutorial & Intro till grundläggande läder arbetande

God afton mina damer och herrar. I denna fina Instructable kommer jag att visa dig hur du skapar din egen läder påsar! Detta är också en stor inledande grundläggande läder arbeta.Om du har några frågor när det gäller handledning, gör din egen cosplay...

Intro till PIC-mikrokontroller

ett minimum av vad du behöver för att få igång programmering PIC micros för användning i elektronik projekt (robotics, etc)Steg 1: Vad du behöver för projektet Obs: verkar som om du har windows XP, det finns ingen gratis PIC programmerare programvara...

Intro till Arduino

An Arduino är en öppen källkod microcontroller utveckling styrelsen. På ren svenska, kan du använda Arduino att läsa sensorer och styra saker som motorer och lampor. Här kan du ladda upp program till denna styrelse som sedan kan interagera med saker...

Intro till modell flygplan Autopilot!

Hi All!Jag är tjugo år gammal. Jag plockade upp min arduino för första gången i jul, och jag har hållit upptagen på min arduino program så att jag kan ge dig detta instructable. Jag hoppas att det hjälper!Syftet med detta projekt var att bygga en spr...

Intro till mikrokontroller felsökning (och en Pomodoro Timer)

Hej Hack-A-Day och farliga prototyper läsare! Snälla rösta på mig i Sparkfun uC tävling! (Om ni röstar för mig du kan fortfarande rösta för andra projekt) Knappen röst är bara upp och lämnade av här... sådär... närmare... närmare... Jag vet att du ka...