Intro till MaxMSP (2 / 13 steg)
Steg 2: Komma igång med MaxMSP
Max fläckar består av många "objekt" att på wired tillsammans. Att skapa ett objekt, placerar du markören över den tomma lappen och tryck på n-tangenten. Du kommer att se en oval visas, det är där du berättar Max vilken typ av objekt du vill skapa. En av de mest enkla objekt är knappobjektet, skapa ett knappobjekt genom att skriva "knappen" i tomma oval objektet du just har skapat och tryck enter. Du kan också hitta knappobjekt på menyn till höger under rubriken "Basic" och dra det till lapp.
Objekt i Max kan ändra storlek genom att dra det nedre högra hörnet. Flytta ett objekt genom att markera den och dra den runt plåstret. Kopiera ett objekt genom att hålla ned Alt och dra, sedan placera din kopia någonstans i plåstret.
Du bör nu ha två knappen objekt. Ansluta objekt genom att klicka på "outlet" (mörk grå rutan på nederst vänstra) av den översta knappen och dra musen över den "öppningen" (mörk grå rutan längst upp till vänster) av den nedersta knappen. Denna åtgärd kommer att skapa en patch-kabel mellan de två objekten.
Om du vill samverka med dessa objekt, sätta din lapp i lås läge genom att klicka på låssymbolen i det nedre vänstra hörnet av fönstret (kommando + E / Ctrl + E). Klicka nu på den översta knappen, ser du det tänds och också orsaka den nedersta knappen till ljus upp. När du klickar på en knapp, den lyser upp och skickar ett meddelande kallas en "smäll" ut sitt uttag. När en knapp får en smäll, det lyser upp och passerar smällen genom sitt uttag.
Märker hur klicka på översta orsakar den nedersta knappen att lysa upp, men att trycka på knappen längst ner orsakar inte den översta knappen till ljus upp. I Max, information flödar in i vikar och ut försäljningsställen av föremål, så varje anslutning är en enkelriktad gata där meddelanden kan passera mellan objekt.