Intro till MaxMSP (7 / 13 steg)

Steg 7: MaxMSP och MIDI




Lägga till en knapp till en av försäljningsställen för objektet notein så du kan se när meddelanden skickas. Spela på klaviaturen och titta på produktionen i Max. Du kommer att märka att ett meddelande skickas varje gång en knapp trycks ner och varje gång en tangent släpps.

Meddelanden som skickas när en tangent trycks kallas "noterar på" meddelanden. Alla dessa meddelanden returnerar en pitch, hastighet och kanal. Som jag sade tidigare, pitch returnerar ett värde mellan 0 och 127, där pitch = 60 motsvarar C3 (i den tredje Oktaven), pitch = 61 motsvarar C# 3, etc. Bifoga ett annat antal objekt till denna avsättning och ställa in den att visa i MIDI att se planen. Varje anteckning om meddelandet innehåller också en hastighet som är icke-noll. Om du har en hastighet känsliga tangentbord anslutet till Max, prova att trycka på knapp med olika mängder av trycket att se hur det påverkar hastigheten. Det maximala värdet av hastighet är 127.

Meddelanden som skickas när en tangent släpps kallas "noterar" meddelanden. Anmärkning av meddelanden har också pitch och hastighet. Planen motsvarar den not som stängs av. Hastigheten av en anteckning av budskap är alltid lika med 0. I själva verket varje gång du ställer in hastigheten av en anteckning 0 med MIDI, skickar du en anteckning från meddelande.

Låt oss ta en närmare titt på objektet makenote från det sista exemplet. Tråd upp makenote uttagen till två nummer objekt och även ansluta ett knappobjekt till ett makenote uttag så att du kan se när meddelanden skickas. Inställd hastighet den makenote argument = 100 och varaktighet = 1000ms (1 sekund) och binder upp ett meddelande med nummer 60 till makenote pitch inlopp (meddelande objekt är knappar som skickar alla meddelanden ut deras outlet när du trycker, skapa ett meddelandeobjekt genom att trycka på "m").

Tryck nu på 60 meddelandet för att skapa en MIDI-not. Du bör se knappen lyser upp två gånger, en gång för en anteckning på meddelande med pitch = 60 och hastighet = 100 och en anteckning av meddelande en sekund senare med pitch = 60 och hastighet = 0. Tråd upp ett noteout objekt och lyssna till Obs-som du tittar på MIDI-meddelanden i Max.

Skapa ett "skjutreglaget" objekt och tråd det upp till hastighet öppningen för objektet makenote. Nu försöker justera reglaget och se hur det påverkar MIDI-meddelanden och ljudet.

Vi kan också skapa MIDI-meddelanden utan ett makenote objekt. Skapa följande 3 meddelandeobjekt: 60, 127 och 0. tråd upp 127 och 0 meddelanden till velocity öppningen av ett noteout-objekt. Anslut 60 meddelandet till pitch inlopp för objektet noteout. Skapa två knappar, en vilja sända Obs på meddelanden och den andra kommer att skicka anteckning av meddelanden. Anslut uttaget av noteringen på knappen så att det utlöser 60 och 127 meddelanden och skickar dem till noteout. Sedan tråd uttaget av anteckningen off knappen så att det utlöser 60 och 0 meddelanden och skickar dem till noteout. Prova plåstret, experimentera med den och se vad som händer när du ändrar värdena för meddelandeobjekt som.

Slutligen kan du tråd upp ett noteout objekt till siffrorna ansluten till notein. Tryck på knapparna på tangentbordet externa, du bör höra noterna lappat igenom in i datorns programvara synth.

----------begin_max5_patcher----------
1044.3oc0Y1sbhBCEG+Z8ofgqcc3bR3q8t84Xmc5fZzRWEb.rq61ou6KIAZw
VIDoZ.unPCDS9me4bRNmvKSmXuH8HK2156V+zZxjWlNYh3Q7GLop7D6cQGWt
MJWTM6D1eRW7j8L4qJXGKjONsfkdnn94IG1UVZKqP7ibpd59nhkOFmr4gL1x
BYmhzf4NyrPGfeyEjEl6X8qpeS7JQ6W1meiDV27qSSJRh1wDu5GYwQaazwwI
08KoQ0yi+mn5.N2g+zWmNkeYllC6ko61wRJN631Jc855WrMNgsL8Ph3snRZr
NayBQ44J3iqOxQBoDSDe2YVT+4kWIjVHTP2DZeFKubjDUDmlnni3pxp4DwIj
ELEYStUfkRoWBX8uPSuqHfVbnn3cNb5PFTX4fUSnD9sxqhQI+1YGft0cfr0K
96dlrcrWDkrw9seSKlOzPbNxAH0sxvQk0i4n.Iz8Rn.USJ7kGN6X44QaXexp
2ouyyThf4DjaFCAsXFisN9derc4KcbhBTO0iWO+h1PHf9WLDodg5CQ3KAQSi
COm95znEMvvQIMtxgoTQD2xcI5LLEzs2aBeZ2n1S5JFbSY6tfkcdnfJbZBkK
pFHEsiRn381POJqDIErrGXIQK1xZR9OYBEyCL3iK9dwX8TgZrHa5IVq89zBq
9CHVOUnicrBAdB0BDMvJ0DX8VAn7swqZCPPm.B8vZzTtpOsMBQ5EgthQPckW
gGH95uBON9RDsZ6eq7Fu7qjdDguoekqc4UWEz.589cgBXSjVbFaAjdlJQUTt
RjfpW+vwT4QzyECQh96w.C4dLnq37gH93cwdLxEQzCqACHVAY9NlFqWwbTpQ
sC1cNJf28TNJ6h9MSb3WfiC+OmdaFJOhK.7UZG19YdrdaZjvZS9OWJpF9LTp
NcYf30h+35zrcQhJSOCYvgzC0WDBR0sA+zXqCunTfr3mYqtBgX.DQj3fzCFb
TZkFb2c9q.zb3oNdAuQd3BTj1XrndeM5PlQpzHBHA2EI5KCBSKpRFxXv.4rO
w+dfp0q4qCUw64z7Uj.bbKKWQTfs.P7AvjmCtmxHFr6fLMtcC3inIEeOvO7g
qEiJ9yOEZ4oGxVVqvJeIq2GXqX4EwIBa9l0IrrRvaU5w3UqXIMsJVEmyMTDT
47yd5JGdXF5oGGinG9mBrS8fiL8PPyoGpN5AFW5wjyWfN5wyb5AGW54CSEsn
GeyoGecziq4zimt5wLqOi5reARMGezwemmUuo1+RK6Gzb5IPW8Xl4KPq0mcL
qdftre7GW74CSp2T83oq+kg720QNFzbVC43YT0fcnFpQUSWdVjQ0LUesajIg
Ese+yrr7plTHjxbTeJMiWzalnXbhrnHyN6L1yw00WjMpcTVYpnEk4gdHSlb3
w.O6o7940o+GQH7CV
-----------end_max5_patcher-----------

Se Steg
Relaterade Ämnen

3D-utskrifter Intro till Makerbot

Här är och Intro till använder Makerbot Desktop skriva ut 3D-objekt på skrivbordet Makerbot Replicator 5! Mycket grundläggande instruktioner, Känn dig fri att röra runt med programvaran lite mer. (:Steg 1: Välj din fil. Antingen gör din egen 3D-model...

Intro till ARM del 1

I den här första videon kommer jag att ge ett intro till STM32F0Discovery utveckling styrelsen som vi kommer att använda för nästa några videor. Jag kommer att beskriva hårdvaran i styrelsen och vad alla dev kit har att erbjuda.Länk till ST: s hemsid...

Intro till Robotics

Robotar går snabbt från tecken och koncepten som endast återfinns i science fiction till del av vår vardag. Även om de kan ibland verkar vara elektromekaniska mysterier, blir personliga robotics mer tillgängliga varje dag! Billigare, högre kvalitet,...

Konfiguration av MKS Sbase v1.2 32-bitars Controller grunderna och intro till Smoothieware.

ProlougeJag är verkligen glad att se hur denna grundläggande intro till Smoothieware och MKS Sbase 1.2 controller har fått så mycket uppmärksamhet, och hoppas verkligen att det kommer att hjälpa människor att komma igång eller besluta att inte.Jag ha...

Fläkt RPM med inre hall effekt sensor och Arduino (Intro till hårdvara avbryta och LCD display)

För mitt andra projekt för arbete, jag var tvungen att mäta rotationshastigheten av rotoren i varv Per minut (RPM) av en modifierad dator fläkt. Den hade tre kablarna kommer ut och som kryssat mig som kanske har något sätt att kontrollera sin hastigh...

Läder fodral Tutorial & Intro till grundläggande läder arbetande

God afton mina damer och herrar. I denna fina Instructable kommer jag att visa dig hur du skapar din egen läder påsar! Detta är också en stor inledande grundläggande läder arbeta.Om du har några frågor när det gäller handledning, gör din egen cosplay...

Intro till PIC-mikrokontroller

ett minimum av vad du behöver för att få igång programmering PIC micros för användning i elektronik projekt (robotics, etc)Steg 1: Vad du behöver för projektet Obs: verkar som om du har windows XP, det finns ingen gratis PIC programmerare programvara...

Intro till produktfotografering (för instructables)

detta instructable är avsedd för någon att göra en instructable eller slide show som inte tycks kunna få bra bilder eller kritiseras alltid om sina bilder. Dessa särskilda tips är avsedda för fotografering små till medelstora medelstora projekt som k...

Intro till IR bilder

detta är en kort och enkel intro i till IR-fotografering. Det finns en hel del grejer på IR-bilder men jag hade fortfarande att göra en massa prov och misstag och gräva att komma så långt som jag har gått. Mycket av det handlar om fotoredigering, men...

Intro till ölbryggning

Ett av de projekt som jag har velat prova sedan college är ölbryggning min egen öl. Som tur var en god vän till mig har viss erfarenhet i bryggning och erbjöd sig att ge mig en hand. I detta instructable, jag kommer att visa dig grunderna i ölbryggni...

Början Microcontrollers del 12: Intro till avbryter

I denna del av handledningen vi prata om avbrott arbeta till exempel med räknaren. Avbryter förbättra mikrokontroller i stort sätt. Avbryter göra din program reagerar på hårdvaran i microcontrollers, vilket kan vara en reaktion från circuit utanför m...

Början Microcontrollers del 13: Intro till LCD gränssnitt

Mikrokontroller är en underbar bit av ingenjörskonst och det kan göra många saker (med hjälp av några bra programmering), men det är fortfarande en ogenomskinlig svart låda. Om du vill att dela information, eller visa dig vad det försöker göra det, m...

Ett Intro till personlig PowerPoint-mallar

en av de svåraste sakerna att göra under ett affärsmöte eller föreläsning är att titta på en tråkig presentation. Eller kanske är du den som fastnade med att designa en PowerPoint för ditt företag eller grupp projekt. Detta instructable visar process...

Intro till SMD

SMD (eller surface mount enheter) är en ny teknik som bygger på redan gemensamma PCB styrelser ofta används i modern teknik. Men saker som iPhone blir smalare, tack till SMD. SMD har blivit populärt de senaste åren, och ursprungligen bara kunde ske g...

Intro till SMD lödning

många här tror SMD är omöjligt eftersom stiften är så små och löda vill klamra varje stift men det är faktiskt mycket lätt. Detta kommer att lära dig grunderna i SMD lödning om du bygga något som fungerar med SMD lödning och min tutorial hjälpt dig b...

Intro till Excel: bekostnad Tracker

Jag vilja protokollföra min månatliga utgifterna mönster för att få en bra känsla för hur mycket jag spendera i vissa kategorier, om jag går i månatliga underskott, etc. Jag har uppdaterat en anpassad kalkylblad i Microsoft Excel (kalkylbladsprogramm...

Intro till GPS med Microcontrollers

När faller av strikt militära operationer, GPS har blivit en regelbunden del av modern livsstil och på relativt kort tid! Vem skulle inte vilja veta när och var de är någonstans på planeten? Det är en science fiction-dröm i verkligheten, en nu så väv...

Laser minska telefonhållaren (Intro till akryl böjande)

har du någonsin varit irriterad av det faktum att du måste ladda den nära en tabell för att ladda telefonen (allmänt ganska fancy), eller, * suck *, lämnar enheten $100 + i händerna på golvet?Tja, så hade Bob, så han beslutat att göra en telefonhålla...

Intro till 3D-utskrifter

Vad är 3D utskrift?3D-utskrifter är en process för att göra ett fysiskt objekt från en tre-dimensionell digital modell, vanligtvis genom att fastställa många flera tunna lager av material. Ett enkelt sätt att visualisera detta skulle vara att tänka p...