Intro till MaxMSP (10 / 13 steg)

Steg 10: Meddelanden, varma och kalla vikar



Let's take a closer look at the message object. Skapa ett meddelandeobjekt genom att trycka på knappen "m" och skriva ditt meddelande i ovalen. Meddelanden kan vara allt: nummer, ord, meningar, listor, etc. Skapa ett meddelande med ditt namn i det och ansluta utdata till en "print" objekt. Låsa plåstret och klicka på fliken Max i menyn till höger. Klicka på meddelandet, det kommer att sända vad är inuti den på print objektet, som kommer att skriva meddelandet i Max Window. Skriva ut objektet är verkligen användbart när du försöker att lösa ett problem i din lapp.

Du kanske har redan märkt att några andra objekt är användbara för felsökning patchar: knappar, växlar, antal objekt allt ge dig feedback om vilka meddelanden som skickas mellan objekt. Meddelandeobjektet kan användas på ett liknande sätt. Skapa ett tomt meddelandeobjekt och tråd upp rätt öppningen av det nya objektet till uttaget av namn meddelandet. Nu låsa plåstret och klicka på det namn. Sedan skriva ut objektet är fortfarande fast i meddelandet du bara tryckt, du borde se en andra utskrift av ditt namn i Max Window, bör du också se ditt namn i det andra budskapet. Genom att skicka meddelanden i rätt öppningen av ett meddelandeobjekt, kan du ange meddelandeobjektet till vad du vill.

Koppla objektet print från det första meddelandet och Anslut den till uttaget av andra (nedströms) meddelandeobjektet. Klicka nu på topp meddelandeobjektet igen. Du bör inte se några extra utskrifter av ditt namn i Max Window. I Max har varje in- och utlopp en varm och kall beteckningen. Du kan berätta om ett inlopp/utlopp är varm eller kall mus över det och märker färg i cirkeln som belyser det - antingen röda eller blå. När ett meddelande eller en smäll skickas till en het inlopp, orsakar objektet som ska utvärdera meddelandet och skicka ut minst en av dess butiker något. När ett meddelande skickas till en kall inlopp, objektet utvärderas meddelandet, men det medför inte att produktionen.

Tråd upp en knapp till vänster inlopp nedströms meddelandeobjektet. Klicka på den och se hur meddelandet lagras i objektet är tryckt i Max Window. Försök koppla andra objekt till vänster inlopp meddelandeobjektet: en siffra, en "reglage". De kommer att ändra alla innehållet i meddelandeobjektet, men inte orsakar utgång. Om du koppla in dem till vänster inlopp meddelandeobjektet ser du att de orsakar meddelandet till utgång, men de ändrar inte meddelandet.

Det finns ett undantag till detta, mus över en meddelandeobjektet vänster inlopp berättar "set ändra meddelandet", skapa ett meddelande som kallas "set 4,67" och tråd det upp till ett annat meddelandeobjekt vänster inlopp. Klicka på set 4,67 och ser att det ändrar värdet för meddelandet, men det inte orsakar det att produktionen värdet 4,67.

----------begin_max5_patcher----------
529.3ocyVssiaBCD8Y3q.4moQ1laI8s9cTUsxDby5UfAYa1l1U6+dsGCaRZC
aBYai3ECd7v3yYlyLhWBCPks64ZTzmi9ZTPvKgAAfImgfg8AnF19s0LM3Fpg
q0rcbTr+LCeuArq4lnzU4EiGH6aZ6M0bC7YjAqcLy1GExcOn3aM9qkTjuBGG
QxW6djk.aruG8sguQTAWPa4SehjNFderM+ri6iBB8l+euUZjrF3.zWTBV8QX
RHGgD8H20heAtSnqvNquFF5VhuxbhtVTwUyl4zrTGYWScqTLP7T7DLmhdKPJ
K4Lb0CbIqrFvM9xYkS3N4FHoM.kSQR5zjLIoXUlq7V.kW7HWOKII2DIERCJN
BUxj6lsJf7uSELUmgslNaoQRVFjn7phDJjBmpo.uHaJJ6MlV4rY9lTuBYCHW
niqmi3ESx6SkBeXo+TUVVCSVwl+DuMTeUM8.Gmp3lsHqsR9Orf6uxGcJnU7b
oC7kSG4fjOI88lPjfVbs22nHXrCO2KwSeOQ.8tJBfPhpEx+7GC.V3reZVR21
q1NBnA3FcfGUbsQHYFgcXvAeJNwmGEUUb4w5jJg1M2GxAmuZcsnw8OCWDNY2
O3PuR3PtOvgrrfCdQAmhEkzI6JPSxcCM+O0w9QPrttm4J8PHAfXGI+TqxsMO
F1Jj9svjVjh+rXz+DvBSYG7ZrSc6U9Qi6WmiBc2yqg+F9rl8uC
-----------end_max5_patcher-----------

Använda denna kunskap, kan vi gå tillbaka och göra "Din första Max Patch" ännu bättre. Hur det var in innan, när en ny uppsättning anteckningar var utvald, tomterna skickades till de heta vikar av 3 antal objekt, som orsakade tomterna omedelbart sänds i makenote-objektet. Så varje gång en ny uppsättning anteckningar var utvald, plåstret utgång ett tre notera ackord omedelbart, och sedan började arpeggiating.

I stället kan vi sätta nya tomterna av dessa anteckningar utan att störa arpeggio, med hjälp av begreppet kalla vikar. Eftersom antalet objekt bara har ett inlopp, måste vi ersätta dem med meddelandeobjekt. Byt ut alla tre nummer objekt ansluten mellan select och makenote objekt i lappen med meddelanden. Sedan tråd tre utgångarna från slumpmässiga ackord generator till de kalla vikar av meddelanden. Transistions låter mycket mer smidig efter dessa ändringar.

----------begin_max5_patcher----------
1007.3oc2YssbZqCE8Y3qvidsbxna1xbd67czoSGAnPbqQlwVzl1N8e+nK1o
AhsQ1Tq.7PDXgrzZuzR6KJ+Z9LvphmEUfn+M5iQyl8q4ylY6xzwr5mmA1wed
cNuxNLvNQUEeq.rv8aJwyJa+InltjG1UbPkKT1W.U26dtZ8SYxsetTrV4VPL
J9A3hHZbp4iXnoEo+dzmpemrM1otX0W9m3lY2M0perW3lD.3kg+XgTI46r+.
3+Jy34Muz9RQkPp3prBYm..V27x7oMjLYicfe0hTk8S6hfvO.M8964yMMKtP
JLNcvTHxwZdQgzofBQwjqJJjNXJLk5MCRtHFbp3B87tRT1tci61tIDl0VYn+
X3XX6FNB9hLfWpMNkn7yBIeUtE2vtXkLoBrHBrhK2NXBB82ifVcPoJjCVXPg
VuCXroMA1z1F+rrSgww19wV3X1qEeWuduQ1+A892XsODdo4CBsOAPBnu83aO
wOkYE+DRWh+GKJ2wsCl9V1HEcKebnSMDa3RnZZDZEOD7CwcKgRw2aZH24mwp
gf2kZH5XcC4kFhs7NSCwbQWHT14CByX2zJlK5PF1E+cnGxXw2xT1Wqxy1LdN
CkVGiKwRcjNTUzKghN5TWGkHPqKxpKvb7QxvIsPKso7mrziidjaYcjpX61bw
vqsDaKsyUXDE2z1ZokiOgnIO2XMZJKz6rvwR.HjM.eRbeJDhuk.7NDZpcdoR
jqszHTDNhzN0POWQyD2YGFtWlA2Oyr3seNX1hN4rkrPIz3uchBdNhJl4b6g5
invuDe2SqlL4V8N9WEFKOBAg5LzfC1Gas4675iP85jE280q7XdA25J08kgJO
HWKowfhYiIMFzx6vZEJ4xME6zrvXqXXoUTkj16EWkdmUvPsiWbrGWZG8NT0r
t3fTaH5vViMnEl4BZQ5k6HfyvOM+MFYT769ca1jZiyeT+WtI9RubS6H.4YxS
+OMYAlo+iMvphCkqaVil6aK5OXainRkIskY7pAoK0SqJZFySYa1HjuVnuIqx
n8s1U6Ls2vA5AbnACNlhbOKbHACNl78z4Td9MKX3fCxiMqv.GpG6UlDgBDbh
utfC4JCNXOOYEF3rzCzXR3IPvI0G14DW2SpePe3mS7cOo3g4qZ9JJNwIapu6
34jM0IEOTOhTbxl5jimyxOgKRJyGuyl6AKP54DebGFN4iWvIbdenHe2sBTrT
e7NGNmOXuR0fEV7f7AOg4vkOw1QgK0GjOpGV3Ri+jzrZGOIgCN9DpfDtSWHe
NcgF61k69D362+MQYU8bZgBXG+KEklGSVXeLS5dzdSHfRw2xZFu8JgA7x0Ok
oDqUGJc2YyyoIf4l042y+e7vLZ2G
-----------end_max5_patcher-----------

Se Steg
Relaterade Ämnen

3D-utskrifter Intro till Makerbot

Här är och Intro till använder Makerbot Desktop skriva ut 3D-objekt på skrivbordet Makerbot Replicator 5! Mycket grundläggande instruktioner, Känn dig fri att röra runt med programvaran lite mer. (:Steg 1: Välj din fil. Antingen gör din egen 3D-model...

Intro till ARM del 1

I den här första videon kommer jag att ge ett intro till STM32F0Discovery utveckling styrelsen som vi kommer att använda för nästa några videor. Jag kommer att beskriva hårdvaran i styrelsen och vad alla dev kit har att erbjuda.Länk till ST: s hemsid...

Intro till Robotics

Robotar går snabbt från tecken och koncepten som endast återfinns i science fiction till del av vår vardag. Även om de kan ibland verkar vara elektromekaniska mysterier, blir personliga robotics mer tillgängliga varje dag! Billigare, högre kvalitet,...

Konfiguration av MKS Sbase v1.2 32-bitars Controller grunderna och intro till Smoothieware.

ProlougeJag är verkligen glad att se hur denna grundläggande intro till Smoothieware och MKS Sbase 1.2 controller har fått så mycket uppmärksamhet, och hoppas verkligen att det kommer att hjälpa människor att komma igång eller besluta att inte.Jag ha...

Fläkt RPM med inre hall effekt sensor och Arduino (Intro till hårdvara avbryta och LCD display)

För mitt andra projekt för arbete, jag var tvungen att mäta rotationshastigheten av rotoren i varv Per minut (RPM) av en modifierad dator fläkt. Den hade tre kablarna kommer ut och som kryssat mig som kanske har något sätt att kontrollera sin hastigh...

Läder fodral Tutorial & Intro till grundläggande läder arbetande

God afton mina damer och herrar. I denna fina Instructable kommer jag att visa dig hur du skapar din egen läder påsar! Detta är också en stor inledande grundläggande läder arbeta.Om du har några frågor när det gäller handledning, gör din egen cosplay...

Intro till PIC-mikrokontroller

ett minimum av vad du behöver för att få igång programmering PIC micros för användning i elektronik projekt (robotics, etc)Steg 1: Vad du behöver för projektet Obs: verkar som om du har windows XP, det finns ingen gratis PIC programmerare programvara...

Intro till produktfotografering (för instructables)

detta instructable är avsedd för någon att göra en instructable eller slide show som inte tycks kunna få bra bilder eller kritiseras alltid om sina bilder. Dessa särskilda tips är avsedda för fotografering små till medelstora medelstora projekt som k...

Intro till IR bilder

detta är en kort och enkel intro i till IR-fotografering. Det finns en hel del grejer på IR-bilder men jag hade fortfarande att göra en massa prov och misstag och gräva att komma så långt som jag har gått. Mycket av det handlar om fotoredigering, men...

Intro till ölbryggning

Ett av de projekt som jag har velat prova sedan college är ölbryggning min egen öl. Som tur var en god vän till mig har viss erfarenhet i bryggning och erbjöd sig att ge mig en hand. I detta instructable, jag kommer att visa dig grunderna i ölbryggni...

Början Microcontrollers del 12: Intro till avbryter

I denna del av handledningen vi prata om avbrott arbeta till exempel med räknaren. Avbryter förbättra mikrokontroller i stort sätt. Avbryter göra din program reagerar på hårdvaran i microcontrollers, vilket kan vara en reaktion från circuit utanför m...

Början Microcontrollers del 13: Intro till LCD gränssnitt

Mikrokontroller är en underbar bit av ingenjörskonst och det kan göra många saker (med hjälp av några bra programmering), men det är fortfarande en ogenomskinlig svart låda. Om du vill att dela information, eller visa dig vad det försöker göra det, m...

Ett Intro till personlig PowerPoint-mallar

en av de svåraste sakerna att göra under ett affärsmöte eller föreläsning är att titta på en tråkig presentation. Eller kanske är du den som fastnade med att designa en PowerPoint för ditt företag eller grupp projekt. Detta instructable visar process...

Intro till SMD

SMD (eller surface mount enheter) är en ny teknik som bygger på redan gemensamma PCB styrelser ofta används i modern teknik. Men saker som iPhone blir smalare, tack till SMD. SMD har blivit populärt de senaste åren, och ursprungligen bara kunde ske g...

Intro till SMD lödning

många här tror SMD är omöjligt eftersom stiften är så små och löda vill klamra varje stift men det är faktiskt mycket lätt. Detta kommer att lära dig grunderna i SMD lödning om du bygga något som fungerar med SMD lödning och min tutorial hjälpt dig b...

Intro till Excel: bekostnad Tracker

Jag vilja protokollföra min månatliga utgifterna mönster för att få en bra känsla för hur mycket jag spendera i vissa kategorier, om jag går i månatliga underskott, etc. Jag har uppdaterat en anpassad kalkylblad i Microsoft Excel (kalkylbladsprogramm...

Intro till GPS med Microcontrollers

När faller av strikt militära operationer, GPS har blivit en regelbunden del av modern livsstil och på relativt kort tid! Vem skulle inte vilja veta när och var de är någonstans på planeten? Det är en science fiction-dröm i verkligheten, en nu så väv...

Laser minska telefonhållaren (Intro till akryl böjande)

har du någonsin varit irriterad av det faktum att du måste ladda den nära en tabell för att ladda telefonen (allmänt ganska fancy), eller, * suck *, lämnar enheten $100 + i händerna på golvet?Tja, så hade Bob, så han beslutat att göra en telefonhålla...

Intro till 3D-utskrifter

Vad är 3D utskrift?3D-utskrifter är en process för att göra ett fysiskt objekt från en tre-dimensionell digital modell, vanligtvis genom att fastställa många flera tunna lager av material. Ett enkelt sätt att visualisera detta skulle vara att tänka p...