Intro till MaxMSP (3 / 13 steg)
Steg 3: Din första Max lapp
Musen över var och en av öppningarna och försäljningsställen i counter objektet för att se vad de gör. Övre vänstra öppningen av disken tar emot bang meddelanden, tråd knappens utlopp till denna inlopp. Nedre vänstra uttaget matar ut nuvarande greven. Skapa ett "antal" objekt och tråd dess övre vänstra inlopp till räknarens outlet. Nu sätta plåstret tillbaka på lås-läge och klicka på knappen för att se disken i aktion.
Nu låt oss krok knappen upp till en "random" objekt. Genom att skicka en smäll till slumpmässiga objekt, kommer att det generera ett slumptal inom ett visst intervall och utgång det numret ut sitt uttag. Kan ange de till 50 och tråd utdata från det slumpmässiga objektet till ett antal andra objekt. Lägga lappen tillbaka i lås läge att se objektet slumpmässig utgång tal mellan 0 och 49 varje gång knappen trycks. Eftersom räknarobjektet är fortfarande trådbunden upp, bör det fortfarande fungera som det var innan slumpmässiga lades till.
Därefter lägger vi till några ljud med MIDI. MIDI är ett språk det datorprogram, styrenheter, digitala syntar används för att kommunicera med varandra. Typerna av meddelanden som de skickar till varandra är saker som "anteckning på", "note off", "kanal" och "pitchbend".
För att skapa MIDI-noter, lägga till en "makenote" objekt i din lapp. Lägg till argumenten 100 och 300 objektet du vill ställa in standardvärden för velocity(100) och duration(300). I MIDI, är volymen på en not meddelas via ett meddelande kallas "velocity". Detta benämna påbörjar från en av de första MIDI-instrument: elektroniska tangentbordet. När tangentbord blev mer avancerade, började de att tillverkas med sensorer i varje nyckel som upptäckt hur snabbt nyckeln slogs: nyckelns hastighet. Detta värde införlivades i MIDI-protokoll för att tillåta att utföraren ska styra volymen (och ibland även klangen) av en anteckning genom att variera hastigheten på deras tangenttryckningar, mycket i hur ett akustiskt piano fungerar. Varaktighet är precis vad du förväntar dig, det är hur lång tid det tar innan objektet makenote skickar en anteckning av meddelande till vända bort anteckningen. Längd mäts i millisekunder (där 1000ms = 1 sekund), vi ska sticka med 300 MS för nu.
Nu måste vi tala makenote objekt som OBS vi vill att det ska göra. Anteckningar i MIDI anges med ett nummer som sträcker sig från 0 till 127, där 60 är mitten C (C3). Skapa ett antal objekt och tråd det upp till pitch indata för objektet makenote. Det är trevligt att ändra inställningarna på detta nummer objekt så att det berättar som MIDI-meddelande det motsvarar, istället för att visa ett tal mellan 0 och 127. I Max kan du använda inspektören för att ändra hur ett objekt ser ut eller beter sig; Öppna granskaren genom att markera ett objekt och klicka på fliken inspektör i menyn till höger, eller genom att högerklicka på ett objekt och välja inspektör. Öppna granskaren för antalet objekt och välj MIDI Display Format-menyn (om du inte ser det, att du har alla valt i filterinställningar på toppen av inspektören). Tråd upp numret mellan knappen och makenote vänster inlopp.
MIDI-noter gör ljud av sig själva. De måste tolkas av en MIDI-synt till output audio. Du kan bygga något sådant i Max, eller du kunde dirigera MIDI i ett annat program som Ableton, du kan även skicka MIDI till ett verkligt instrument, men för nu Låt oss bara använda standard MIDI synth som kommer installeras med operativsystemet. Skapa en "noteout" objekt för att skicka MIDI-meddelanden av Max. Märka att avsättningsmöjligheterna för objektet makenote är märkta pitch utgång och velocity utgång, tråd dessa upp till motsvarande öppningarna i noteout-objektet. Lägga lappen i låst läge och dubbelklicka på objektet noteout att välja där MIDI dirigeras till. Standard synth på Mac kallas AU DLS Synth, och på Windows kallas MS GS Wavetable Synth, Välj någon av dessa från rullgardinsmenyn. Nu Klicka på knappen för att skicka MIDI-noter, om du inte hör något, se till att datorns volym är på och ange MIDI anteckningen till något rimligt som C4 (gör detta genom att klicka och dra uppåt eller nedåt på antalet objekt).