Introduktion till MEL Scripting i Maya: 3D Fractals (2 / 7 steg)
Steg 2: Hej världen & Hej kub
Det första vi ska göra är logga eller skriva ut "Hello World" till skriptet konsolen. Kontrollera att du är i MEL-läge, och skriv in:
skriva ut "Hello World";
Då markerar du den text och tryck på kontrollen & Ange. Detta kommer att utföra ditt kommando! Nu bör du se "Hello World" inloggad Script konsolen. Nu kan uppdelning vad vi bara skrivit.
"Skriv ut" är ett kommando (aka funktion) som Maya förstår. "Hello World" är Indatasträngen som vi skulle vilja skriva kommandot upprepa i konsolen.
Okej så jag kan se att inte du imponerad... Tja kan göra något visuell och långt mer awesome. Kan skapa en polygon kuben med MEL. Du kanske undrar vad är kommandot för kub? Tja, bara göra en kub med Mayas visuella gränssnittet (skapa -> Polygon primitiver -> kub). Nu Kolla in konsolen (visas i den tredje bilden). Raden som gör alla magi är:
polyCube -ch på -o på - cuv 4.
Så gå vidare och ta bort kuben du just gjort och kopiera och klistra in denna rad i redigeraren. Tryck på kontroll & Ange och nu ser du en kub i huvudsakliga perspektivvyn. Söt. Låt oss ta en närmare titt på det kommando som produceras i kuben. Kommandot börjar med polyCube, detta är vad säger Maya skapar vi en polygon kub i stället för en polygon sfär eller nurbs kon. Resten av raden anger flaggor (aka parametrar) kommandot. Sätt flaggor / parametrar anges i följande format:
-parameterName värde
Den första parametern i raden ovan är parametern ch (ch är kort för konstruktion historia) och indatavärdet är "på". I MEL kommandoreferensen har en omfattande lista över flaggor och deras korta och långa namn. Här är en länk till polyCube Kommandoreferens.
För en fullständig lista över kommandon kolla MEL Kommandoreferens (Hjälp -> MEL Kommandoreferens).