Introduktion till MEL Scripting i Maya: 3D Fractals (3 / 7 steg)
Steg 3: MEL Syntax och Wonkiness
Okej, nu låter tala om scripting och programmering. Detta instructable handlar inte om undervisning programmeringsbegrepp, men hellre använda dem inom Maya göra awesome saker. Det finns många ställen på nätet där du kan lära dig hur man programmerar (kolla Processing.org). Jag ska här förklara ett par scripting / programmering saker som är specifika för Maya och MEL.
I MEL, måste variabelnamn alltid ha prefixet av den$-tecknet. Här följer exempel på giltiga variabelnamn:
int $a = 0;
float $b = 0,0;
sträng $c = "Hello World";
Matriser deklareras som så:
int $d [] = {0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9};
sträng $e [] = {"Detta", "är", "en", "matris", "av", "strängar"};
Maya har ibland problem med utförs. Alltså jag bifoga alla operationer i stà att se till att Maya inte kasta ett fel och/eller klaga att den förväxlas.
När ett kommando eller ange en flagga där jag kombinerar två eller flera variabler, jag alltid göra något sånt här:
skriva ut ($c + $b);
Vad detta gör är att kombinera strängen Hello World med flytande punkt nummer 0,0 (resultat: Hej World0). Om du uteslutit parentesen, kommer att sedan Maya kasta ett fel som:
Fel: Rad 1.10: Syntax error / /
Om du vill deklarera en funktion eller metod, använder MEL nyckelordet proc . Här är ett exempel på en funktion i MEL:
PROC printNumbers (int $count)
{
för ($i = 1; $i < = $count; $i ++)
{
skriva ut - r $size;
}
}