Just Rendering N-dimensionella figurer som kuber (1 / 10 steg)
Steg 1: Rita en vinkel
Rendering former kräver en grundläggande kunskap om geometri. Lyckligtvis, mest radbaserad geometriska matematik är mycket enkel. Det här exemplet behöver du bara använda höger trianglar. Figur 1a visar förhållandet mellan en vinkel i en rätvinklig triangel och närliggande sidorna. Som ni kan se, gör att känna någon två bitar av information att man kan hitta de andra två också.
Säga att du vill hitta vinkeln från punkt (0,0) på din graf att peka (2,4). Detta innebär att du vill hitta den vänstra vinkeln på en triangel som sträcker sig ut 2 enheter rätt och sedan 4 enheter upp. Motsatt sida "O" är 4 och den intilliggande sidan "A" är 2. För att hitta vinkeln vi bara leta efter en ekvation som har både "O" och "A", sedan sätta våra siffror i den. Sedan numret vi vill ha vinkeln inuti funktionen tan, vi trycka på "shift"-tangenten på vår kalkylator, eller skriver "arctan" i Wolfram, göra funktionen bakåt. Tar arctan 2, får vi en vinkel på 63 grader. Från din gradskiva kan du se att detta är korrekt.