Just Rendering N-dimensionella figurer som kuber (2 / 10 steg)
Steg 2: Att placera det första hörnet och linje
Den första sak att göra är bosätta sig på var din form kommer att börja. Markera en tabell på ditt papper för notering koordinaterna för varje vertex, eller tränga någon, som du placerar den. Dessa har två kolumner, en för koordinaterna för vertex och en för ett namn som visar vad andra brytpunkter varje är kopplad till. Eftersom du ritar en form baserat på rutor, kommer att dessa namn bestå av tre bokstäver betecknar de tre par ansikten/hörn kuben har. Varje bokstav blir antingen "a" eller "b" för att markera vilken sida dess vertex är på.
För denna demonstration, placera din första formhörnet på origo (0,0,0). Detta kommer att kallas vertex "aaa." Du kommer att rita en kub som trycks på kanten på mot betraktaren. För att demonstrera hur man hanterar vinklar, är kuben roterad 30 grader åt höger, och lade platt på marken.
Gör din andra punkt vid position (sqrt(3),1,0), detta ger en kant som är 2 enheter lång och 30 grader ifrån dig på höger sida. Kalla detta en "baa".