Katt närhet MATLAB program (2 / 6 steg)
Steg 2: Riktigt arbete - förbereder sig för att tomten
annatintelligens = 100/d-5;
tomhet = -100/d + 105;
x = 20:-1:.01;
y = 100*(1./x);
Vi börjar med det annat från den sista bilden, för att inkludera alla "d" 's mellan 1 och 20.
Din intelligens nivå definieras som 100/d-5och din tomhet nivå som -100/d + 105. Konstanterna tillkom efter prova gav mig en graf som såg ut som i serien. Om du hittar en bättre funktion än vad jag använt, Känn dig fri att använda den.
Ett sätt att tomten fungera (nästa bild) fungerar i MATLAB är att du kan ge det x- och y-värden och har MATLAB matcha dem upp till göra en linje. Du kan till exempel göra x-värden från 0 till 10 i steg om 1 och y-värden från 1 till 100 i steg om 10 och få en rak linje.
I det här fallet gör vi x-värdena från 20 till.01 (Ja, bakåt) i steg om-.1 (eftersom vi kommer bakåt) genom att säga x = 20:-1:.01 (first_value:increments:last_value ger en vektor) och y lika med 100 gånger en över x-värdena, y = 100*(1./x). Ser tillbaka, y = 100. / x skulle också fungera. I det här fallet är y-värden en funktion av x-värdena.
Två saker att notera:
1) ju mindre steg, mer exakt och "kurviga" grafen
2) perioden före den splittrade av tecken (. /) är viktigt. För två normala värden värde1/value2 är bra men eftersom x har många värden, den . / berättar MATLAB att dividera med varje värde och göra en vektor av alla nya värden.