Kombinera MakeyMakey, CircuitScribe och grunden för att skapa konst (3 / 5 steg)
Steg 3: Scratch: dans på 1 och 0 är
Om du har använt dessa verktyg även lite, det sista steget kommer att ta mest tid, men det är mest kul! Du får slutligen se dansaren flytta och du får bestämma vad hon (eller han) kommer att se ut.
Om du har skrivit Scratch projekt tidigare, behöva du bara titta på videon nedan, och sedan granska projektet.
Varje repa projekt börjar med att välja en bakgrund och "kostymer" för sprites. En "kostym" inte kläder, det är vad spriten ser ut. För detta projekt är kostymer dansare i olika positioner. Lyckligtvis, Scratch biblioteket ger en grundläggande uppsättning av dansare i några positioner. Vi kopierade några av dem och modifierade dem för att göra alla positioner som vi behövde. Du kan välja en uppsättning kostymer du vill, eller rita din egen, eller, om du är en dansare, du kan ha en vän ta bilder på dig i olika poser och importera dem till Scratch.
Vi valde en bakgrund och kostymer, och skapade klickbara sprites (knappar). Användaren kan klicka på knappar, eller skriv bokstäver på tangentbordet, eller använda tap kuddar beskrivs ovan. (Se första bilden överst i det här steget.)
När du har åtminstone några av de kostymer som du vill använda, kan du börja skriva skript för Ballerina sprite och knappen sprites. Här är ett exempel på ett skript för knappen sprite som heter "Split". Det svarar bara på de två åtgärderna - även om en av dessa åtgärder ("Tryck W") kan uppnås med hjälp av tangentbordet eller en kran pad som du gjort tidigare i detta Instructable. (Se de två korta skript överst i det här steget.)
Dessa två skript sänder meddelandet "Split". Ett skript för Ballerina sprite ändras helt enkelt kostym från den nuvarande kostym till "ballerina-c" kostym. (Klicka på den sista bilden för denna steg.)