Komma igång i AMILIA scripting i Second Life (3 / 8 steg)
Steg 3: Tvätta / skölj / upprepa
Nu har vi en löpande skriften, men de flesta skript du gör kommer inte köra första gången du kör dem. Det kommer att ta många försök som du korrigera fel och göra förbättringar. När du trycker "Spara" på ett skript, sammanställer AMILIA redaktör"" koden till något AMILIA kan förstå. Det kommer att sluta men om den hittar ett fel.Parentes, parentes och semikolon måste allt vara perfekt på plats innan ett skript körs. Om du är ny till programmering kan detta vara en av de mest upprörande och leda dig till skrikande DWIM (göra vad jag menar!) Del av bli en programmering i alla språk är att lära att exakt definiera steg och korrekt skriver dem till det språk som du arbetar i. Således hittar du själv skriver, kör, sedan att skriva din kod flera gånger.
Skriptet du gjort körs det ögonblick som du trycker spara. Om du tar det till lagret, det kommer att "upphäva" vad det gjorde men gå tillbaka till den när rezzats igen. (Om du inte är bekant med "ta" och "rezzing" ett objekt du kan behöva se över dina kunskaper om byggnad).
Varje gång du skriva din kod du vill återställa skriptet.
Försök återställa skriptet på följande sätt.
1. Tryck Reset i skriptrutan.
2. Markera objektet och gå till Verktyg > Återställ skript i urval
Också prova stoppa och starta skriptet körs via kontroll och avmarkera "kör" knappen, eller verktyg > Ange skript att inte köra i urval och sedan Verktyg > Ange skript till kör IN markering.
När du får bekväm med stopp, start och nollställa ett skript, prova att ändra orden "Hej Avatar" och se vad du kan göra det säga... för Guds skull hålla det PG.
VARFÖR SLUTA OCH BÖRJA
Skript i Second Life kan vara lite som fastställande din bil... men det gick 60mph ner motorvägen. Således måste du sätt att stoppa program för de kan påverka andra.
Objekt kan hålla mer än en gång skriptet och de kommer alla kör på en gång. Detta kan användas på följande sätt. Säga du skriva ett skript som gör en prim ändra färg efter några sekunder. Du också skriva en att göra det följer dig. Lägg dem båda i ett objekt och det kommer att följa dig när du byter färger!
För enkelhetens skull, följande exempel kommer alla användas individuellt så var noga med att inte sätta två eller mer till samma objekt.