Komma igång i AMILIA scripting i Second Life (7 / 8 steg)
Steg 7: En närmare titt
Låt oss undersöka standardtillstånd.Först ser vi "state_entry" händelse, som blir utlöste varje gång standardtillstånd anges.
TALA TILL MIG!
Först linje ifall state_entry är...
llSay (0, "vända!");
Detta gör objektet tala "vända!" på kanal noll. Vad är kanalen noll? Det är samma kanal du ser alla offentliga chatt på.
Ett semikolon avslutar linjen och ännu en annan instruktion följer.
llSetColor(, ALL_SIDES);
Detta visar prim till det ljusaste färgton. Om du tar texturen av prim, du skulle se det som vit, med en textur, det ser "normala". De tre 1 står för röd, grön och blå, värdena för färgtonen.
Efter att evenemanget sker med två rader med kommandon, script väntar sysslolös i standard väntar fler evenemang att hända.
RÖRD AV EN AVATAR
Medan inaktiv i standardläget utlöser en touch händelsen "touch_start".
Inne i "touch_start" är bara ett kommando:
tillstånd av;
Det här är ett kommando för att gå direkt till en ny stat som heter "off".
Detta tillstånd definieras efter standardtillstånd och nästan speglar standardtillstånd förutom att det visar prim mörka och vid beröring kommer att lägga skriptet tillbaka till standardläge. Vilket skapar en loop.
1. går in standardtillstånd
2. kör kod i "staten entry"
3. väntar röras.
4. vid beröring kommer in "stat"
5. skriver in "stat".
5. kör kod i "staten entry" (notera i "off" statens kropp)
7. väntar röras.
8. vid beröring går in i "Standardläge".
Där börjar hela över.