Kreativa diorama belysning med Arduino och TLC5940 (3 / 11 steg)
Steg 3: Översikt över belysning byggnader
Den ovan mark setup kommer att vara bara två byggnader att Visa byggnaden belysning.
Under jord är styrkort. En bro kommer att ansluta styrkort för varje nod via en eller flera band kablar. Noderna ansluta till lysdioderna i byggnader.
Lysdioderna är uppträdda tillsammans på att skapa en LED strip-kanaler. Gör en remsa genom mätning av Fönstren du vill tända. Rita linjer på strip till Visa rumsavdelare och LED platser. Använda hammare och spik för att stansa hål för LED leder. Skapa skårorna i remsan för leder till böja till (se bild) med en fil eller något liknande. Med lysdioder off center från ett fönster ger effekten av normal belysning.
Kontrollera att remsan fungerar innan du fortsätter.
Varje LED på strip är täckt med en separat pappkartong. Använd tjocka vita papper eller kartong för att göra rutan. Använda skummet för att täcka rutan för att göra det mest ljus tight. Se till att ansluta lysdioder till en nod innan limning rutan till windows. Testa igen som lysdioder arbete.
Obs: Lätta utfall kan vara en utmaning. Ditt omslag på lamporna bör vara som ljus tight som du kan göra dem så att de endast ljusa fönstret. Också, ljuset kan blöda igenom andra windows också.
Modell beslutsfattare använder olika tillverkningsmetoder som påverkar belysning. Först några väggar är mycket tunna och LED kommer blöda genom väggen själv. Måla runt Fönstren eller ännu bättre, limma något vitt eller svart skum runt Fönstren. Använd inte andra färgade skum eftersom det kommer att ändra färgen på ljuset.
Vissa tillverkare gör modeller med väggar som inte är fyrkantiga. Skum och sandpapper fungerar riktigt bra i dessa hörn.
Jag använder en ljusstark ficklampa för att se alla de platser där ljus blöder från mitt hörn och andra leder. Det är lätt att korrigera dessa platser med hjälp av skum eller andra material.