Låt oss gå Camping! Interaktiva Diorama (12 / 14 steg)
Steg 12: Hop, Froggie, Hop!
Dålig froggie! Det smart fox försöker lura honom att sitta stilla tillräckligt länge för att gulp honom upp för en måltid! Hop, froggie, hop!
(I alla set av brödunderläggen/arduino steg antas att du kommer att ansluta din arduino till din bärbara dator via USB och ladda upp den medföljande skissen.)
Bilden visar den grundläggande arduino/skärbräda för potentiometer och Servo motor kombination. Eftersom servomotor har en längre trippel tråd egen, kan du sätta en jumper tråd rätt in i slutet av varje av de tre platser på servo motor tråd och släppa dem in i samma hål som visas på en skärbräda.
I min xerox box/diorama setup, Servo motor tråd nådde hela vägen ner genom facket jag klippa, under rutan lock base och ute under framkanten av basen. Det var ganska enkelt att köra en längre jumper tråd från marken kortplatsen på linan att marken som visas för motorn på bakbord; från power kortplatsen på servo motor tråd till makten som visas för motorn på en skärbräda och från det tredje facket till stift 9 på Arduino.
För att hjälpa froggie hoppa ur räckhåll för räven, placera grodan så att mitten av ryggen i linje med servomotor arm som du placerade den på diorama. Använd en liten skruvmejsel för att vrida potentiometern och således servo arm så att det pressar ner på grodans rygg tills det glider från botten och gör honom hoppa!
(Tack till Sparkfun och Arduino för att göra sina program öppet för alla!)