Lätt design - Turtle grafik Python (2 / 4 steg)
Steg 2: Den första konstruktionen: kod & förklaring
# Vad kommer efter # inte ses av python. Detta är kommentarer. :)
från turtle importera * # import modul sköldpaddan,
#* står för alla, som underlättar
Speed(0) # anger hastigheten på ritningen till 0, vilket är den snabbaste
pencolor('white') # anger färg för penna/raderna till vitt
bgcolor('black') # anger färgen på bakgrunden/canvas svart
x = 0 # skapar en variabel x med värdet 0
up() # hissar upp pennan, så inga linjer dras
#note fd() betyder framåt, bk() betyder flytta tillbaka
# rt() eller lt(): luta precis vid en viss vinkel
RT(45)
fd(90)
RT(135)
Down() # uppsättningar ner pennan, så att sköldpaddan kan rita
medan x < 120: # medan värdet av x är mindre än 120,
#continuously gör så här:
fd(200)
RT(61)
fd(200)
RT(61)
fd(200)
RT(61)
fd(200)
RT(61)
fd(200)
RT(61)
fd(200)
RT(61)
RT(11.1111)
x = x + 1 # lägger till 1 till värdet av x,
# så att det är närmare 120 efter varje slinga
exitonclick() # när du klickar, turtle utgångar.
#That's all! Försök anpassa skriptet! 8)
Koden är självförklarande speed(), pencolor(), fd(), rt(), lt(), etc. är alla funktioner. I princip är de instruktioner för Python att följa. Skönhet kommer att leda.
I stället för att hålla den så här, försök att använda enkel logik för att skapa vackrare mönster.
När du har sparat genom att trycka på Ctrl + S kör genom att trycka på F5. Resultatet i form av en video.