Luna Mod Looper grundläggande Stamp2 Version (3 / 7 steg)
Steg 3: Anslut frekvens potten och få programmet att visa värden från det
Ställ in frekvensen potten enligt den schematiska som ovan (tagen från "StampWorks" PDF):
Om du vill se en bild av frekvensen potten ansluten se bilden i föregående steg. Den har frekvensen potten och talaren ansluten. Bilden med detta steg har både frekvensen och Tempo krukor ansluten.
Det är bäst att ansluta endast en av dessa uppsättningar av krukor även om du behöver två för projektet. Arbeta med den första tills du förstår hur det fungerar med instruktionen RCTIME. Anslut sedan den andra ställa identiska med först utom ansluten till en annan utgångsstiftet.
Kom ihåg att använda instruktionen DEBUG för att kunna se vilka värden som du förvandla potten. Kontrollera att du använder korrekt formatering. Du kan slå upp olika typer av formatering används i DEBUG uttalanden men vanligtvis du använder ungefär så här:
FELSÖKA? variableName
När du får frekvensen potten visar värden på DEBUG terminal, arbeta på att få BS2 att spela frekvenserna för värdena. Detta mest sannolikt kommer att kräva vissa skalning som din högsta och lägsta värden du får från RCTIME variabeln kommer inte lika hela skalan av musiknoter (som finns i tabellen på webbplatsen jag försynt i steg 1. Här är länken igen:
http://www.PHY.MTU.edu/~Suits/notefreqs.html
Kolla programmet för hela resonemanget för varje nummer. I slutändan använde jag ett kalkylblad för att beräkna intervallet för varje potFreqVal som motsvarar det till varje not. Spänna medför inte räkna ut exakt som önskat så det justerades lite för hand och när anteckningar antingen inte hela sortimentet eller stannade utanför intervall då jag bara accepterade det intervallet för vad det var. Du kan justera intervallet för vad du vill. Kom ihåg att BS2 endast fungerar med heltal och att siffrorna till höger om decimalen kommer att trunkeras och avrundas. Också komma ihåg att siffrorna i kalkylbladet under du kontroll.