Luna Mod Looper grundläggande Stamp2 Version (6 / 7 steg)
Steg 6: Ansluta lysdioder och synkronisera dem till uppspelning och posten tempo
Tempo-LED är ansluten till P3 och LED0. När man sätter saker ihop kan du ordna detta några sätt som du vill så länge det inte skadar mcu och det passar dig. Jag placerade tempot LED längst till höger. Det är meningsfullt för mig delvis eftersom det är längst till höger. I de senare bilderna ser du placerade jag de andra lysdioderna förutom en annan för mig att berätta för sina funktioner förutom varandra. Jag kunde ha använt olika färgade LED om jag vill placera dem på den Lödfritt set av brödunderläggen. Som kan skära ner på förvirring om vilken funktion varje LED har. Om jag någonsin bygga en permanent Luna Mod Looper kommer jag använda olika färgade LED om det är vettigt att göra så.
Som jag sa innan, var detta en av de besvärligaste delen av projektet för att få fungerar korrekt. När jag skrev koden och lastade in BS2 det fungerade slags men inte exakt hur jag ville ha det till. Felsökning av inblandade sätter DEBUG uttalanden där det fanns ingen innan.
Om din kod bara inte kommer verkar fungera för alla nya små ändringar som du gör, krävs ibland en ny metod eller något annorlunda ändring. För ljus tempo-LED tvungen jag att ta ut en eller flera booleska uttryck och skriva det i ett nytt ELSEIF uttalande. Det fungerade men jag vet inte varför det inte skulle fungera det första sättet jag gjorde det.
När jag hade tempot LED arbetar som jag ville det att jag gått vidare till den sista delen av projektet - att få posten lysdioder arbetar. Detta krävs för att placera kod i en subrutin som jag inte hade tänkt. Jag hade inte ansett det innan och jag tänkte här koden skulle placeras i den självklara platsen för Light_Leds-subrutin. Det kunde ha varit men det förmodligen skulle ha krävt en annan variabel eller två. Jag ville inte lägga till fler variabler på denna punkt som med den slutliga versionen finns endast 4 bitar vänster (eller en Nib eller halv ett Byte eller 1/4 av ett ord).
Så, jag placerade koden i posten subrutin. Detta fungerade nästan perfekt tills jag sprang den nya programmet och hittade en LED stannade på när oavsiktliga. Betyder det att placera en bit kod i Play subrutin som skulle se till att båda post lysdioder var avstängd.
Viktigt tips: När som helst väljer du, kan du infoga DEBUG uttalanden i någon del av programmet. Detta kan bidra till att se till att tidigare skrivit delar av koden fungerar. Sådana uttalanden kan också vara bra att bestämma hur andra delar av koden som påverkar den nya koden och vice versa. Viktigt tips inom det viktigt tipset: Du kan sluta med en massa DEBUG uttalanden i olika delar av koden. Se till att göra vissa DEBUG uttalanden har ord i dem som gör att du kan berätta omedelbart från vilken del av programmet de utförs. Också notera att du kan alltid använda paus # (exempel: pausa 1000 att pausa programmet för 1000 millisekunder) bromsa programmet så du kan ha en anständig titt på information.