Marshmallow Trebuchet (1 / 4 steg)
Steg 1: en liten historia & Design urval
Efter några inledande forskning att se vad olika stilar av trebuchet fanns det, som vi om fattar beslut om vad man ska bygga. Den ursprungliga trebuchet baserades på lyftselen personal, i princip en human powered trebuchet. Kineserna utvecklade den dragkraft trebuchet i ungefärligt 400 f.Kr som var en stor tyngdpunkt och en sele för projektiler. Kraft att slunga projektilen genererades av många människor samtidigt dra ner på linor ansluten till hävarm.
En lång tid senare i ungefärligt 1100AD, trebuchet med svängande motvikter anlände på slagfält. Den hängande massan som gravitationella potentiella energin som skulle vara relativt lika för varje brand som ger mycket större noggrannhet. Svängande pendeln åtgärden sägs ha fört trebuchet stannar snabbare och orsakade mindre slitage på maskinen.
Trebuchet var belägrad maskinen val under århundraden men bleknat ur bruk runt 1400AD med tillkomsten av svartkrut och kanoner. Spola fram till nutid och de har blivit ett av verktyg för lansering pumpor på Punkin' Chunkin' festival, samt projekt för DIYers, bakgård ingenjörer och fysik & teknik studenter.
Val av design
Jag hade sett en trebuchet används för Punkin' Chunkin' heter Merlin och var delvis till att design. Vi tittade först på byggnad att design i en trappade ner version men på grund av den komplexitet, svårigheten att matematiska inblandade och begränsad tidsram, styrdes det så småningom. Den flytande arm trebuchet var också ansedd men uteslutit av samma skäl. Vi hittade en intressant design som uppfanns av några gymnasieelever och förfinats av deras professor L.D. Vance kallas Murlin (kreativa namn va?) som står för flera radius-linjära nod. Designen har en hängande massan ansluten till ett rep lindade runt flera minskande längd armar. När vikten faller, drar repet snabbare acceleration och en föränderlig arm längd förhållandet. Denna design verkade mycket effektivt med Vance's golfball slängde versionen slår ett utbud av 636 fötter. Det var också tillräckligt enkelt för oss att ta itu med vår tidsram så flyttade vi fram med design-fasen.
Videor av inspirationskällor för vårt potentiella modeller