Min musik App (7 / 7 steg)
Steg 7:7. Att lägga till partiklar, scen och bygga det!
Lägga till en partikel System till Looper1 och 2
Jag vill släppa ut partiklar när jag trycker på Looper1-knappen och stänga av när jag trycker på samma knapp igen. Klicka på spelet objekt klicka partikel System. Voila. En partikel system er blitt adderat till din scen och simuleringen körs.
Jag ritade en symbol med GIMP programvara med en genomskinlig bakgrund och exporteras den som en .png-fil. Jag laddade upp min symbol bild till enighet. Jag klickade i granskaren och ändrade konsistens genom att klicka på det ordet och välj 2D och UI sedan klickade gäller knappen. Jag klickade skapa material och döpt den symbol. Jag klickade på symbolen i mappen tillgångar och bytte sitt material till en partikel Material. Jag klickade på min partikel system döpte om den och i granskaren klickade på Renderer och klickade på den lilla cirkeln och vald symbol material. Nu släpper ut partiklar symbolen. Jag omarkerad en låda i granskaren vid partikel system namn. Partikel system namn i hierarkin blev grå och nu inte är aktiv.
Jag hade en andra symbol och skapat en annan partikeln material. I hierarkin I dupliceras partikel system, döpte om den till, flyttade till en ny position.
Tid att redigera LooperToggle skript. Titta på min screencast och kolla in hänvisningen till GameObject variabel och lägga till det i ditt manus. Kom ihåg att lägga till. SetActive(true) i skriptet.
Testa din app. Tryck på Play-knappen. Tryck på Looper1 och Looper2. Musik och partiklar blir aktiva. Tryck igen och de är inaktiverade.
Anpassad knappbild
Jag utplånat knappens text. Jag laddade upp bilder för min knappar. Om jag klickar på visar en bild ser jag inspektören importera inställningar med en standard textur. I granskaren jag ändrat strukturen till 2D och UI då jag klickade gälla. Jag klickade på en knapp i hierarkin, och i granskaren jag klickade på liten cirkel bredvid källbilden och valde min Uppladdad bild.
Lägga till en meny-knappen och meny sida Nästa vi vill göra en knapp för att ta oss till sidan menyn, skapa en infosida och en poäng. Spara scenen. Klicka på Arkiv, ny scen. Lägga till en Panel för bakgrundsfärg, klicka på spelet objekt, UI väljer Panel. Du kan ändra färg och alpha värdet i inspektören. Spara platsen som menyn scen. Lägga till bygga inställningarna. Klicka på Arkiv, bygga inställningar. Klicka på Lägg till nuvarande i pop-up fönster. Den aktuella scenen kommer att läggas. Till höger visas siffran 0.
Skriva ett LoadScene C# skript. Följ min screencast. När du skriver koden på filen sedan spara.
Klicka på Canvas i hierarkin, sedan i inspektören klicka Lägg till komponent, skript, LoadScene skript. Lägga till en knapp till din scen och ändrar sin text till LetsPlay. Klicka på det i inspektören på på Click(), sedan klicka på duk, markera LoadScene skript sedan Välj LoadAscene funktion. Ändra noll nästa till det till nummer ett. Att klicka på denna knapp kommer att ta oss till huvudsakliga app sida. Men försök inte det ännu, eftersom vi inte har lagt till att scenen till våra bygga inställningar. Klicka på filen och sedan spara scen.
Öppna tidigare scenen och lägga till bygga inställningar. Den bör nu Visa 1 bredvid den senaste skådeplats. Lägg till LoadScene skript till duk. Lägga till en menyknapp. Lägg till LoadScene i inspektören på Click() Klicka på den, klicka på duk, klicka på LoadScene manus. Ändra inte 0, denna knapp tar dig till menyn scen. Spara scen.
Klicka på Arkiv, ny scen. För att lägga till instruktioner hur man spelar, klicka på spelet objekt, UI, välja Text. Du kan skriva information i granskaren. Spara platsen som information. Lägg till LoadScene skript till duk. Lägg till denna scen i build-inställningarna. Lägga till en menyknapp. Spara scen.
Klicka på filen, sedan ny scen. Detta är sidan krediter. En sida tacka personer som bidragit till din musik app. lägga LoadScene skriften till duk. Lägga till en menyknapp. Spara platsen som CreditScene. Lägg till denna scen i build-inställningarna. Spara denna scen. Öppna menyn scen och lägga två knappar, en för infosida och de andra krediterna. Spara denna scen. Bygga det! Klicka på filen, välj sedan bygga. Standard är att bygga för pc. Om du behöver för att bygga för Android måste du installera dess sdk och dess filer.