Modell och utskrifter en Sneaker (5 / 7 steg)
Steg 5: Starta modellering
Nu när du har fått din digitala senaste och en design i åtanke, är det dags att börja modellering! Eftersom allas design kommer att vara annorlunda, kan jag här nu aktie lite om vad jag gjorde och några tips som kan hjälpa dig.
Så jag bestämde mig att göra min sneaker i två delar, separera huvuddelen från sulan och botten slitbanan. Detta gjorde saker lite svårt mot slutet, så beslutet är upp till dig.
Så min första försök jag försökte modell sneaker genom att manipulera och redigera en låda, men det bara inte fungerade. Så slutade jag modellering det genom att göra en trådram struktur och ytbeläggning som för att ge mig en mer bökbart objekt. För att göra detta, jag tog min sista och tittade på den från botten, sedan spåras dispositionen av gå in avsnittet former på fliken Skapa och välja linje. Lägga så lite eller så många punkter där du vill, du kan alltid lägga till fler senare om behöver vara. Jag bygger min teknik bort av denna handledning som Autodesk lagt ut på hur att modellera en riddare schackpjäs, så jag föreslår att du ger det en titt. I grund och botten använder du förfina och Anslut för att göra ett nät av punkter och linjer som kan vara de flyttade till skapa din önskad form. Nu om du vill att din tunga/slitbanor skall bifogas den huvudsakliga sneaker från början bör det vara ganska enkelt att göra. När du har placerat alla dina poäng, börja raffinering och ansluta igen på din första disposition. Detta kommer att skapa en undersida till din form när dig yta, som du kommer att kunna manipulera i sulan och slitbanor utan att behöva boolean dem senare.
Så när jag gjorde det, jag la en yta modifierare och började flytta punkter runt att skapa formen av min sneaker. Du kommer att behöva redigera bézier-kurvor på vissa punkter att jämna ut ytan på formen. Efter det, det bara tweaking formen, att lägga till en edit poly, manipulera polygoner som behövs (lägga till, subtrahera, strängpressning, etc) och dunka på en Mesh Smooth. Jag antar att läsarna av detta Instructable är bekant med 3DS Max, eller oavsett modellering program är tillgängliga för dem. Jag kommer inte att gå steg för steg, eftersom jag vill du skapa din egen design, uttrycka din kreativitet.
Jag försökte mitt bästa att undvika booleaning alla former på min sneaker, och jag kunde avsluta modellen med att behöva göra några. Om du gör tunga/slitbanor separat, ska de vara booleaned på, så vara säker alla formerna är stängda och har en Shell modifierare, annars boolean misslyckas.
Nu är här den viktigaste tips jag kan ge dig när modellering en komplexa objekt så här:
Göra kopior!
Innan du gör några stora förändringar i modellen, göra en kopia av denna iteration genom att hålla ned SKIFT samtidigt som du flyttar objektet. Se till att det är en kopia, inte en instans, annars det kommer att visa de nya ändringarna du gör på båda iterationer. Detta räddade mitt liv en massa gånger, så jag föreslår starkt att du gör det. Men att ha massor av objekt i din fil kommer långsamt gjort 3DS Max oerhört, så när de börjar att hända, ta din senaste par iterationer och kopiera dem till en ny fil. När jag var klar modellering, jag hade fyra separata filer med minst 20 upprepningar av min modell på varje. Mina filer ta evigheter att ladda upp; Jag skulle föreslå begränsa varje fil till cirka 10 iterationer eller så, om du inte har en riktigt kraftfull dator.
Ett annat tips är när du har en grundläggande form av sneaker skon, gör ett test så att det passar. Du vill inte gå igenom hela modellering process bara ta reda på din sneaker inte passar. Det är mycket bättre att fånga dessa saker tidigt i processen, så gör som många testa utskrifter som du behöver. Jag gjorde ca 5 hela min designprocess att testa passform och utseende, men jag borde ha gjort ännu mer. Jag gjorde också några mini skriver att testa några galna designidéer jag hade. Det är mycket lättare att döma ett verkligt fysiskt objekt än en datorgenererad bild, så håll detta i åtanke.
När du har din modell gjort och en STL kontrollera modifierare. Detta kommer att varna dig för eventuella problem med din modell som skulle hindra det från att skriva ut ordentligt. Problemområden visas i rött. Det kommer inte alltid att fånga allt, men det är ett bra verktyg som räddade mig en massa tid.