Möt Parallax Propeller QuickStart styrelsen (3 / 4 steg)
Steg 3: programmering!
Start/alla program/Parallax/Spin verktyg bör vara där nu.
(Men är det enklare om du har genvägsikonen på skrivbordet)
Till vänster finns flera viktiga delar-
i webbläsaren kan du leta upp mappar på datorn,
och en lista över vilka filer som finns i den valda mappen.
Blinkar en LED är den micro controller motsvarighet till "Hello World".
Så är det där vi börjar...
Jag har valt Blinky.Spin som ett exempel, som laddas i arbetsområdet
till höger.
Den översta raden (ljusgul) är en kommentar,
Den gula delen är konstant deklarationer.
Den första blå delen är ute huvudprogrammet,
Resten är privata funktioner till stöd för programmet.
(färgerna visas som du deklarerar varje avsnitt)
CON - konstanter
Ställer in systemet klockfrekvens och läge, och förklarar flera konstanter.
De värden som tilldelats dessa ord kan inte ändras av ditt program.
VAR - variabler
Vi har inte några variabler som definierats för detta program, så det finns ingen VAR avsnittet.
PUB - offentliga kodblocket
Spin använder första kodblocket som utgångspunkt.
Den här heter "Go"
Programmet blinkar en LED kopplad till stift 7
Så Pin 7 riktning är inställd som utdata (dira [pin]: = 1),
och en nolla skrivs till det klämmer fast (outa [pin]: = 1).
En nolla innebär låg spänning visas på produktionen stift.
Skriva en till det stiftet gör spänningen på utgångsstiftet gå "hög"
repeat startar en oändlig loop - för alltid kör - eller tills programmet ändras.
Med andra ord en loop.
Märka indraget!
Detta är det sättet att du berätta Spin hur programmet är "strukturerat".
Det är mycket viktigt.
Detta program kommer flera gånger (och för) kräver de privata funktionerna-
Avfarten, vänta, TurnOn och vänta.