Mystic Herren kostym: horn, armor, silkesmålning + mer (oh min) (6 / 12 steg)
Steg 6: Tåg: silkesmålning
Material: Det finns andra tyger kan du göra denna typ av målning på men siden tar dye exceptionellt väl och har en stor effekt, plus en underbar drapera. Tvärtemot vad du kanske tror, är slätt siden verkligen inte så dyrt. Jag använde en 12mm habotai siden för detta projekt.
Jag valde min silk dye för många anledningar; Jag ville ha en färg så att det skulle vara mjuka, men jag behövde det att fungera med ett kemiskt fixativ. Så, jag använde Sennelier Tinfix dye med Jacquard vattenbaserade motstå och Jacquard kemiskt fixativ. Jag köpte min leveranser från Dharma Trading. Jag rekommenderar dem för deras exceptionella val och omfattande vanliga frågor och information.
1) förbereder din siden: du bör alltid tvätta tyget innan du använder den. De flesta människor rekommenderar en specialitet tvättmedel, kallas Synthrapol, men jag tvättade min tyg i diskhon med milt rengöringsmedel och det verkade inte ha några negativa effekter.
2) siden stretching: ramen är från arkivet konst - du kan köpa lightweight, balsa som ram bitar i olika längder för super billigt. De slot tillsammans så att du kan ta isär det för lagring. Om inte du kommer att skära bort några av tyget när du är klar, vill du inte silke att överlappa ram. Det kommer att påverka hur färgen absorberar. För att avbryta det, kan du använda klipp, silk krokar, eller säkerhetsnålar eller rak stift med gummiband fäst. Alla fäst på ramen med push pins. Ramen är också förhöjd på bordet med välta plastmuggar, att se till att silke inte röra den.
Min ram är inte perfekt- men det var det bästa jag kunde göra. Du vill verkligen tyget ganska spända, och allt det finns att måla på samma gång. De flesta människor måla halsdukar. Detta är en tre-yard bit tyg. Kimono målning arbetar de med tyget innan det skärs - som fungerar eftersom kimono tyg är traditionellt långa, smala remsor (det är därför riktiga kimono mönster är hur de är). Hur de rada upp sina konstruktioner, erkänner jag jag inte vet riktigt. Men det fanns inget sätt att få min design placering korrekt utan skära tåget ut och sy sömmen mitt bak, vilket gör det en super tafatt storlek och form för stretching. Som nya Yorkers säga, whatcanyado.
3) att sätta på resist: motstå är som ett "staket" för silk färgämne som det inte kommer att passera. Se det som rita din egen färg-by-nummer; Dye tillämpas i ett område bor endast i detta område (om inte du skruva upp och det finns luckor i den resist, vilket händer). Jag ville kopiera stilen i konsten, så ansökte jag motstå med en pensel, vilket inte är hur det görs "normalt". Motstå områden blir de breda vita linjerna i färdiga längder.
4) målning: jag inte använda mina färger direkt ur flaskan; Jag gjorde några blandning. Jag använde plast engångsmuggar för detta ändamål. Du måste alltid sätta koppen tillbaka på samma ställe eftersom det kan vara riktigt svårt att berätta för dem isär; om jag var med fler färger, skulle jag ha Sharpied färg på utsidan.
Detta avsnitt gjordes på torrt tyg. Allt du behöver göra är touch borsten till tyget; det absorberar och börjar spridas. Det är mycket lik akvareller. Jag fann att på torrt tyg sprider färgen mycket snabbare; vått tyg, men är bättre på att förhindra hårda linjer mellan färger. Annars måste du arbeta verkligen snabbt för att hålla ett färgämne avsnitt från att börja torka innan du gör en annan färg. Jag målning gul bakgrund i fullständigt, då gör utspädda Tyrian Ros (rosa) i små områden nära kanten, och sedan kommer över det med en mörkare blandning av några av den utspädda gula med vissa Aladdin gula att få en skuggning.
Jag ansökte färgen med olika olika borstar. Borstar med akryl fibrer avsedd för dye fungerade bäst; tyg penslar andra bäst. Standard borstar fungerar inte så bra, det var svårare att få färgen. Skum borstar och en sumi borste fungerade bra på större områden. Akvarell penslar skulle också vara ett bra alternativ. Du kan få färg penslar på Michael och JoAnn stormarknader, och förmodligen andra hantverk butiker också.
För bakgrunden använde jag en skum borste med en blå/grön mix (mer mot blå, på grund av personliga preferenser), och sedan en utspädda grön över det inom specifika områden. Smala delar var motstå; större vit målade jag bara noga med sumi pensel. Jag gjorde bakgrunden vått-i-vått att hålla den mjuk; som orsakade tyvärr vissa spotting i torra områden. Eftersom bakgrundsområdet var så stor, jag var tvungen att göra något för att dela upp den. Jag räddades av min referens - finns det några ställen du kan se små områden av vit nära toppen av plagget (i mörk blå/turkos), så jag tror att det fanns en design som liknar botten på toppen också. Så jag kunde dölja två motstå "sömmar" i denna design så jag skulle kunna segmentera de större områdena utan att bli för mycket av en hård kant.
Obs: Var riktigt försiktig med silk färgämne, det är SUPER kraftfull. En herrelös droppe av det kan expandera till en riktigt stor fläck. Jag hade faktiskt en incident med en fläck av det som fick på en droppe trasa * månader * efter att jag avslutat denna kostym - om det blir våt, kommer det slags orsak en dye explosion över allt den vidrör. Vara riktigt försiktig vad någon av dina leveranser kommer i kontakt med.
5) om fastställande av färgämne och ta bort motstå: typ av färgen jag använde fungerar med ett kemiskt fixativ. De flesta människor föredrar inte det, eftersom det är något giftiga och förmodligen inte bli samma kemiska resultat; men jag kunde inte steam-set en bit detta stora med hem metoder. Fixeringsvätskan späds ut med kallt vatten och du hålla ditt fabric nedsänkt och flytta i cirka fem minuter. Skölj och tvätta med en mild tvål (Synthrapol skulle vara bäst, men jag använde diskmedel). Du kanske kan säga att vattnet är slags Slimer Kool-aid grönt på vissa ställen; Dye kommer i fixeringsvätskan, men inte alls lika mycket som i enbart vatten. (Man föreställer sig anledningen att ångkokning är tippad som ger mer intensiv färg är det liten eller ingen av tillämpad färgen går förlorad eftersom det aldrig kommer i kontakt med vattnet.)
Efter fixativ badet, jag tömde diskbänken, sköljas ut överskott färgen, och sedan åter fyllde den med varmt vatten och tvål för att få ut den resist (det kräver både). Det finns information flyter runt nätet det vattenbaserade motstå inte gör bra med kemiskt fixativ - även om det verkar vara den enda typ som är kompatibel med det. : P jag är här för att säga nu detta är en myt - den Jacquard resist blir slemmig/klibbig känsla när det var nedsänkt i den kemiska fixativ - men detta hade ingen effekt på hur svårt det var att tvätta när det var dags. Jag hade inga problem alls att få ut, och faktiskt fortsatte tvätta den efter att jag var ganska säker på att det inte fanns någon eftersom det verkade alltför lätt! Sedan lappa hängdes för att lufttorka och jag strukna det medan fortfarande fuktiga för att få ut några rynkor.
Silkesmålning är ganska förlåtande. Mycket av de misstag som såg förfärligt att mig var mjukas upp av inställningen processen. Omfamna dina brister och tänka på dem som "ekologisk". ;)