Nybörjarguide till Maya: robotar (2 / 12 steg)
Steg 2: Hypershade, hypergraf
Hypershade-
Detta är det fönster du vill använda om du vill använda texturer, använda olika material, etc. Hypershade är för mer än bara tillämpa material eller färger, du kan göra användning av verktyget noder att skapa form av "program" som kan styra hur objektet ska fungera när det utsätts för en omvandling eller påverkas av ett annat objekt.
Det vill säga till exempel föreställa sig du skapar en modell av jorden. Du stadens ljus i den mörka sidan att lysa upp när området av jorden (sfär) roterar från en ljuskälla (säga ett riktat ljus), automatiskt. Du vill använda verktyget noder sådan blandning nytta, yta luminiscens nod etc. för att ge den effekten.
(5) och (6)- detta är din arbetsutrymmen, (5) ger du info för alla noder och tillhörande egenskaper du är med, och 6 är din arbetsplats, där du gör anslutningar, tillämpa texturer etc.
Figur (A) visar Hypershade i aktion, arbete Space används för att göra tre kopplingar mellan tre olika noder nämligen Place2DTexture | File10 | blinn5,
Den första som styr hur filen strukturen ska mappas över objektet
Den andra är den fil konsistens,
Den tredje är ytan av typ "Blinn" (dessa är alla döpta efter deras egenskaper)
Figur B visar strukturen som tillämpas för en polygon sfär.
(3)- Detta är för att göra anslutningar, kommer vi till det i senare steg.
(2)- Detta är alla noder Maya har att erbjuda, alternativen under fliken "Maya" kommer att användas i detta instructable.
(4)- För varje alternativ i (2), har en lista över noder som du kan använda och finns här. För att använda dem du bara dra och släppa till arbetsytan.
(1)- Detta är för komprimera eller expandera flikarna (5) och (6).
Hypergraf-
Hypergraf är för att hantera alla objekt i scenen, varje objekt som du skapar finns här
Som ni kan se i (7), har modellen i scenen flera olika objekt det består av. Alla dessa objekt finns tillgängliga i hypergraf.
Du kan göra hierarkiska grupper i hypergraf, till exempel anser Figure (C)
PSphere1 är den överordnade noden och PCylinder1 är den underordnad nod (bara musens drag och släpp noden cylinder på noden sfären att göra hierarkin), som är om jag flyttar sfären, cylindern rör sig längs med den. Men om du flyttar cylindern, området kommer inte att följa på grund av hierarkin.
Om du vill, kan du gruppera flera objekt till en, så att de beter sig som om de vore en enda enhet. Iaktta figur (D), i Hyphergraph, cylindern och sfär noderna kommer under en grupp "Grupp1" (bara markerar du båda noderna och trycka på CTRL + G ). Om du tittar på objekt i visningsområdet, båda objekten markeras och har grön markering och observera flyttverktyget har ändrat sin ståndpunkt till mitten av rutnätet. Nu om du försöker flytta objekt, flytta dem båda. (Anmärkning: om du av misstag klickar någon annanstans, bara markera ett objekt som är en del av gruppen och tryck på UPPIL ). Vill du flyttverktyget tillbaka i mitten (av gruppen), gå till Ändra > Center Pivot