Nybörjarguide till Maya: robotar (1 / 12 steg)

Steg 1: Grundläggande verktyg i Maya



Jag kommer att ge en kort introduktion av de verktyg som jag kommer att använda för att bygga modellen.

Detta är alla enkla och grundläggande verktyg som alla kan använda. Användargränssnittet för Maya kan vara lite skrämmande att en nybörjare, men när du vet hur det fungerar, dess ganska lätt.

Till att börja med:

Att flytta i visningsområdet (Den stora skärmen du ser med grid), du använder

Tumla verktyg: ALT + vänster musknapp (Flytta runt en punkt i rummet)

Spåra verktyg: ALT + mellersta musknapp (Flytta parallell till vyn)

Dolly verktyg: ALT + höger musknapp / mus hjul (Zooma in eller ut)

Urval: se figur (A)

Objekt skapande: Du kan omedelbart välja primitiver i Maya och börja skapa, för att göra en primitiv, gå på hyllan för att förstora eller under alternativet "Skapa" i menyraden.

(1) meny uppsättningar -Maya har sex-menyn anger tillgängliga för varje särskilt ändamål,

Animation - alternativ och inställningar för animera grejer, rigg etc. Polygoner - uppsättning alternativ för operationer på polygoner. Ytor som behandlar NURBS ytor. Dynamics - hantera kollisioner, partiklar etc. Rendering - alternativ för rendering animeringar och andra saker.

(2) meny baren - markerat menyn från tillgängliga menyn anger.

(3) hylla-snabb lansering för verktyg i menyraden, kan anpassas enligt dina krav.

(4) polygon primitiver - dessa är de grundläggande formerna finns i Maya, de kan också nås från hyllan,

Klot, kub, Cylinder, kon, plan, Torus (form som en munk),

Prisma, Pyramid, Pipe, Helix (form som en våren).

Deras egenskaper (till exempel höjd, längd etc.) kan ändras i den kanal låda (12).

Ljus- Belysning är en av de viktigaste funktionerna i Maya. Det göra eller bryta din scen. Belysning kan du skapa ganska fantastiska scener.

Ambient light: Det är ljuset reflekteras från något föremål, omgivande ljus används för att ändra ljuset som kommer från ytan av alla objekt i Maya.

Riktade ljus: Det är liknande till ljus som kommer från solen till jorden ytbehandla dvs lamporna är nästan parallella i riktning mot varandra.

Område ljus: Tänk dig ett plan som avger ljus från dess yta, detta är vad ett område ljus är.

(5) hylla - som diskuterats tidigare, den innehåller Snabbstart till några av alternativ som finns i menyraden

(6) att markera objektet i objekttyp eller Komponenttyp. (BESKRIVS I NÄSTA STEG)

(7) samma som (6), diskuteras i nästa steg.

(8) fäst alternativ - när du vill placera ett objekt vid en punkt i förhållande till en annan punkt, som är till exempel om du vill placera en kub på hjässan för en linje eller en annan kub, använder du dessa alternativ för att "knäppa" objektet till sitt rätta läge.

Fäst mot rutnät: Placera ett objekt vid en punkt i rutnätet.

Fäst mot kurva: Placera ett objekt på vägen i en kurva.

Fäst mot punkt: Placera ett objekt på hjässan av ett annat objekt.

Kortkommandon för de ovanstående tre är X, C och V

(9) render/alternativ - dessa är de alternativ som du använder för att göra, set render alternativ, IPR (interaktiva fotorealistisk Rendering),

Render: Detta kommer att visa dig den slutliga renderingen av din scen.

Göra alternativ: Detta alternativ kommer att diskuteras i senare steg. (Steg 3)

IPR Render: Detta alternativ låter dig göra din scen, och det att du kan se dina ändringar i realtid i den slutliga renderingen. Immateriella rättigheter rendering vilja inte arbeta med ray tracing (reflexer) så du har till vända den bort (från render alternativ) när med hjälp av immateriella rättigheter.

(10) detta är för att ange de absoluta eller relativa värdena för det markerade objektet.

(11) detta är olika verktyg du använder för att manipulera objekt i din vyport,

Grundläggande val: Enkel mus ikon verktyg ger enkel markering.

Lasso Välj: Kan du markera objekt med fria händer.

Flytta, rotera, skala: Ganska mycket vad namnet säger.

Så på denna punkt vill jag nämna det objektet dubbelarbete systemet i Maya och urval:

Välj: Använd SKIFT för att välja flera objekt och CTRL för att avmarkera ett objekt.

Dubblett: du har två alternativ CTRL + D eller SKIFT + D, tidigare dubbletterna utan historia men den senare minns objekt omvandlingar efter sista dubbelarbete, till exempel om du duplicerat en kub och flyttade den 50 enheter i Y -riktningen, nästa gång du duplicera, det kommer att automatiskt flytta de duplicerade kub 50 enheterna till Y riktning.

(12) kanal Box - detta är där du kommer att redigera egenskaperna / transformationer för det valda objektet.

(13) verktyg-inställningar- det här är där du ändra inställningarna för olika verktyg som flyttverktyget till exempel hur det ska bete sig om en roterande omvandling tillämpas på objektet.

(14) attributet Editor - det är där du hittar varje inställning för varje objekt markerat, vare sig det en textur, polygoner, verktyget noder etc.

(15) lager - jag brukar bo under "Visa" för grundläggande modellering. I denna ruta, kan du skapa olika lager, och på varje lager för att lägga till objekt och kontrollera deras synlighet. (16) Visa-det alternativet har många kontroller för kameran och kommer att förklaras som vi framsteg.

(17) film Gate - alternativet klipp visningsområdets storlek som ska återges i slutlig rendering utdata.

(18) paneler - finns de olika alternativ för att ändra visningsområdet, som är följande alternativ för olika åsikter,

Perspektiv: den har listan över de olika kameror som du använder i den aktuella scenen, rätt nu du borde bara se "persp" kamera, din nuvarande kamera, som du använder för att se din scen i visningsområdet.

Ortografisk: I denna lista har du tre alternativ, framifrån, sidoutsikt eller ovanifrån. Om du vill se din scen från någon av dessa vyer väljer du en av dessa.

Sparade layouter: Här kan du få olika split alternativ, det är till exempel om du vill se din scen i alla fyra vyerna i samma visningsområdet, perspektiv, framsida, topp, väljer du alternativet "Fyra Visa".

(19) dessa fem ikoner kan du välja olika alternativ för ditt objekt i scenen, det vill säga

Det första alternativet kommer att växla vyn till wire frame, ser du bara mesh struktur av dina modeller (ben till exempel).

Det andra alternativet om valt kommer att ge dig grundläggande skuggning på ditt objekt (till exempel hud på benen).

Det tredje alternativet behöver du inte för nu. Det fjärde alternativet ger dig texturerat skuggning för dina objekt i scenen (tatueringar på huden till exempel).

Det femte alternativet väljer du om du inte ser några lampor i din scen (ljus faller på datorn till exempel).

Kortkommandon för ovan är:

Första alternativet: knapp 4;

Andra alternativet: nyckel 5;

Fjärde alternativ: nyckel 6;

Femte alternativ nyckel 7;

Du kanske vill komma ihåg dessa, de kommer händig.

(20) Visa kub: en liten grafisk kub som påminner dig vad är främre, sidan, ovanifrån.

(21) Grid: du kan ändra dimensioner och färger i displayen > Stödraster > (lilla kuben till höger). Rutnätet är för din bekvämlighet, om du bygger ett objekt och behöver en skala av åtgärd för sin storlek, du använder nätet.

(22) visar där X, Y och Z koordinater peka på en viss punkt i perspektiv.

(23) det har listan över alternativ för att ändra de olika funktionerna i Maya exempel: hur det ångra 's, vilken storlek Visa kuben, etc. kan du anpassa Maya till din smak så jag rekommenderar att du ger detta en titt.

Se Steg
Relaterade Ämnen

Nybörjarguide till felsökning i MPLABX med ChipKIT PRO MX7 av DIGILENT

Detta Instructable är en Nybörjarguide till felsökning kod programmerat i MPLAB X IDE v2.0. De åtgärder som omfattas är gemensam tillämpning av debugger programvara och problem jag stött på som en nybörjare användare och en oerfaren programmerare. In...

Nybörjarguide till att bygga Arduino robotar med Bluetooth och Android

i den här guiden vi gå mot att skapa en Arduino robot som kan styras via bluetooth med en Android-telefon/tablett. Detta är en Nybörjarguide som kommer att kort gå över ledningar och programmering din robot.Steg 1: Bygga lista... Följande är en lista...

Nybörjarguide till OpenGL: Bygg din egen CAD-program

Min Autodesk Maya elevtillstånd löpt ut nyligen. Så jag gjorde vad någon skulle göra, bygga min egen 3D CAD-programvara (se upp Autodesk).Så jag började skriva mitt program i C++ använder OpenGL, SDL och i ungefär en vecka, detta var resultatet.Några...

Nybörjarguide till DIY ljuskrona örhängen

Detta instructable är en Nybörjarguide för de där ute som ännu inte har att gräva i smycken att göra. Jag tror de flesta människor inte inser hur enkelt det är att göra på egen hand. En stor craft-projekt för barn och vuxna och också ett sätt att tjä...

Den kompletta Nybörjarguide till HTML

denna handledning är skriven från grunden för nybörjare till världen av programmering. Självklart om du är bekant med vissa programspråk kommer detta vara något lättare.Om du är ny till programmering får inte avskräckt. Jag själv försökt Python ett p...

En Nybörjarguide till stor-farmor Judy Texas Sheet Cake

Behöver något gott för en fest med massor av människor? Eller känner för att gå på en choklad binge? Är detta det perfekta receptet för dig. Denna kaka blir 15-20 stora portioner.Introduktion till tårtan:Detta recept är från min gammelmormor och har...

Nybörjarguide till 3D-utskrifter med Objet Connex 500: hur man bygger en missil bärraket Tank (och rensa i röran som du gjort i processen)

The Objet Connex 500 3D skrivare... ett mystiska, magiska och fantastiska Hi-Tech mästerverk, kan 3D utskrift hög detaljerad prototyper. Att veta hur att driva denna förunderliga enhet är en hemlighet bara känd av några valda de. Och nu har du, min k...

Nybörjarguide till växande svamp

Denna guide är en steg för steg-guide för nybörjare som vill odla champinjoner. Jag kom inte med de flesta av dessa tekniker (faktiskt, förmodligen inte någon av dem) och kommer att citera källor när det är möjligt. Jag försöker inte ta åt sig äran f...

Nybörjarguide till samla mynt

har du någonsin vill samla mynt, men visste inte var du ska börja? Tja, kommer att detta Instructable lära dig grunderna i mynt insamling från gradering, till hur du ska hantera mynt.Steg 1: Öka din kunskap Det första misstaget som alla nybörjare gör...

En djuplodande Nybörjarguide till våtrakning

våtrakning är en teknik som har fallit i onåd sedan tillkomsten av disponibel, flerbladiga rakhyvlar. Det är inte att säga det inte finns fördelar för denna gamla metod; men eftersom du är här, kan vi anta att du har vägde alternativen. För att komma...

Nybörjarguide till att spela Piano

STEG 1 Varför spela Piano?STEG 2 titta på PianoSTEG 3 hem nycklar och A-GSTEG 4 vad är skalor?STEG 5 behandlingen musik: IntroduktionSTEG 6 rader och utrymmenSTEG 7 skrivet Piano musik och rytmSTEG 8 nycklar och tonarterSTEG 9 få det tillsammans med...

En Nybörjarguide till Intel Edison

Hej där! Jag fick nyligen en Intel Edison ombord från Instructables, som en fin present. Om din undrar vad det är, är Intel Edison en liten dator storleken på ett SD-kort (det är seriöst liten), för elektronik och hobby ute. Det har dual-core Atom-pr...

ESP32 Nybörjarguide till församlingen & (beta) testning

Din är verkligen en av de lyckliga 200 att ta emot en ESP32 för beta-testning. Det nätta lilla paketet kom några dagar före jul. Ja, julen kom tidigt! Det är ett tufft samtal, brottning med beslutet att rosta fågeln på julafton middag eller utforska...

Nybörjarguide till att ansluta din RC plan elektroniska delar

Jag gillar bygga RC flygplan. Ett problem jag hade var som inte kunde hitta en guide till grunderna i ansluta alla elektronik delar tillsammans (på instructables). Förhoppningsvis hjälper denna I'ble dig att komma igång med ditt RC plan.Mitt mål är a...

Nybörjarguide till löda pasta

Obs: "beginner's guide", menar jag en guide skriven av en nybörjare. (Jag gjorde det på TechShop SF, under mina första veckor!) Jag har några teknik tips att dela, men för mer ingående frågor, Google är din vän.Löda pasta kan du fylla i en styre...

Lätt Nybörjarguide till att göra en "BIODIESEL" drivs bilen

de flesta människor inte inser en dieselmotor kan köra på spillolja fritösDetta är ingalunda en perfekt metod, eller det bästa sättet att göra det, bara ett enkelt sätt att lära sig för nybörjare att komma in i detta. Att det är ett första steg till...

#4 Nybörjarguide till Arduino hårdvara del 2

Fortsättning på Del1, tar denna video på Arduino hårdvara för nybörjare en titt på några ytterligare Arduino maskinvara och kringutrustning att få dig på vägen till ett projekt.Här tittar vi på Liquid Crystal skärmar (LCD) skärmar och Realtid tar tid...

En Nybörjarguide till världen emulering.

Innan du kritiserar och säga att detta är olagligt, det bara är olagligt om du marknadsför spel.Emulering är bättre förklaras genom wikipedia även om du hittar en liten Sammanfattning till denna awesome nya värld. Emulering är i princip att kunna spe...

En Nybörjarguide till programmerbara logiska enheter

Jag sammanställt detta instructable efter märker att det verkligen inte finns något på webbplatsen om programmerbara utom för en fråga och en instructable om programmerare (se länkar nedan).Så i ett försök att försöka hjälpa alla förstå vad en progra...