Ögonstyrda Robot (3 / 3 steg)
Steg 3: Installation och kalibrering
Nu när du har allt installerat och monterade, är nästa steg att konfigurera maskinvara och programvara för din miljö!
Börja genom att koppla in alla USB-enheter krävs för systemet. Detta inkluderar den kapacitiva switch, webbkamera och elev kameror.
Nästa, par sfär med datorn. Se till att det är laddat och oparade från alla andra enheter och sedan smacka det två gånger för att väcka den. Du har gjort det korrekt när lamporna börjar blinka ett mönster av tre färger. Sedan öppna Systeminställningar app på din Mac och gå till Bluetooth. Vänta tills sfär dyker upp i listan och klicka på knappen "Par" bredvid den.
Nu, hitta porten sfär är ansluten. Öppna din Terminal app, och typ
LS - en/dev | grep tty. Sfär
. Det bör leda till en rad som ser ut som
/dev/tty. Sfär-YRO-AMP-SPP
(det kommer antagligen vara något annorlunda för din särskild sfär). Kopiera den linjen till Urklipp.
Öppna programmet eyerobot. Det ska se ut ett webbläsarfönster med lila öga bakgrund. Klicka på "Konfigurera" på huvudskärmen. Ändra fältet "Sfär port" för att matcha vad du hittat på Terminal. "Eleven ytan" är namnet elev tracker kommer att använda för att representera din skärm. Vi har just beslutat att kalla det "skärm". Du kan göra något här uppe. Kopiera de återstående inställningarna från bilden ovan. Om du vill testa roboten med muskontroll i stället för din blick, kan du skriva "Aktivera" i den sista rutan. Klicka på "Spara". Tryck sedan på tillbaka.
På huvudskärmen igen, tryck "Start". Ändra videon foder i nedrullningsbara listan till webcam du inkopplad. Det kallas brukar något i stil med "USB-kamera". Webbkameran måste ha en bra, tydlig, övergripande syn på golvet. Detta kan vanligtvis uppnås genom att hänga det på ett objekt som ett stativ. Du kan kontrollera kamerans uppfattning genom att titta på videon foder i eyerobot.
Nu öppna programmet bollen tracker. I terminal, skriva
python BallTracker.py
. Det kommer att be för en video källa-ID. Som avgör vilken av kamerorna bollen tracker använder för att leta efter sfär. Detta är vanligtvis samma källa-ID används i eyerobot programmet. Om allt fungerar korrekt, visas ett fönster med en blå och röd prick i mitten av den upptäckta sfär.
Det sista steget är att kalibrera eleven. Placera eleven headsetet på huvudet och öppna elev fånga app. Två fönster bör öppna, en för världen kamera och en för eye-kamera. Kontrollera att eye-kameran har en bra bild av ditt öga; Du kan kontrollera genom att gå till fönstret eye kamera och att se till att det finns en markeringsruta runt din elev med en röd prick i mitten. Om det finns ögonfransar blockera kameran, kan du behöva stänga av "grova upptäckt" i fönstret eleven.
Nästa, du kommer att behöva lägga till datorskärmen som en yta för eleven. Detta gör att eleven att rapportera positionen för din ögon-blick på skärmen. För att göra detta, öppna eyerobot och göra det hela skärmen så att de fyra QR-kod-liknande markörerna på hörnet av skärmen visas i världen kameran. I eleven, tryck på "A" (Lägg till ytan) för att lägga till den som spårade yta. Slutligen, byta namn på ytan till vad du valde i eyerobot konfiguration.
Det sista steget är att kalibrera eye tracker. Detta gör programmet vet vilka öga blick position motsvarar vilken verkliga plats. Kalibrering är egentligen enkel. Tryck bara på knappen "C" (kalibrering) i samma kolumn du klickade på Lägg till ytan knappen, och titta på mål som de kommit upp! Det finns totalt 9 mål.
Det är det! Du är klar. Nu kan du styra robotar med kraften i dina ögon!