PA-Drink-O: Pachinko Bar Bot (2 / 11 steg)
Steg 2: Mekanisk konstruktion
Nedan ska jag uppdelning övergripande fysiska utformningen av spelet. Du kan läsa mer om varje mekanism och tillhörande elektronik på de enskilda stegen.
Frame
Jag designade strukturera av Padrinko att göras av slitsade skivor av laserskuren akryl och plywood. Jag ville använda akryl för huvudsakliga spelplanen eftersom den har en fin finish direkt från maskinen, men det är ganska sprött. Jag valde för att göra ytterväggarna av maskinen från plywood, som kunde stå emot som hanteras mindre försiktigt. Jag designade också maskin att veta var kommer det att finnas en hel del små delar som behövs för att placera och flytta, så alla plattorna är så symmetrisk som möjligt och fäst med t-spåret kanter för stark, ännu flyttbara leder. Jag har bara använt lim att montera den boll cup på sidan av maskinen och att utföra de alfanumeriska matriserna till resultattavlan. I linje med lätthet församling, är maskinen också utformad att vara (nästan) helt fäst med M3 skruvar och muttrar.
3D-modellering
Designa den övergripande strukturen, modellerad jag noggrant maskinen runt delar jag valde. Jag använde Autodesks Fusion 360, eftersom det är min gå till CAD-verktyg. Den slutliga maskinen är ganska stor, (ungefär xxx lång) så jag tillbringade mesta tiden design med 3D-modellen för att undvika att slösa material när jag äntligen klippt delar ut. Nästan varje del modelleras, med undantag för skruvar och muttrar, som det finns väl över hundra av varje och även digitalt ordna dem skulle vara alltför långtråkig.
2D Layout
Med 3D-modellen på plats var jag kunna exportera maskinen som platta ansikten. SVG-filer. Jag importerat dessa vektorer i Adobe Illustrator, organisera dem av materialtyp och gruppera de mer komplexa delarna att göra layouten så kompakt som möjligt och samtidigt minska. Det fanns en massa laserskurna delar, så jag delade dem i två stora vektor filer: en för trä bitar och den andra för akryl.
Alkohol dispensering
Jag valde Peristaltiska pumpar som huvudsakliga doseringssystemet. De är svårt att slå när det gäller enkelhet när du arbetar med vätskor och elektronik. Jag gjorde maskinen relativt kompakt, så rören behöver inte sträcker sig mycket långt från flaskorna. Alla fyra rör mata ut på sidan av maskinen och in i en liten rostfri tratt centrerad över cup plattan. Tratt och cup plattan slot helt enkelt på plats utan några skruvar så att du lätt avtagbar för rengöring.
Boll mekanismer
Maskinens spela mekanismer var inspirerade av en kombination av pachinko, flipper och marmor köra maskiner. Bollarna matas in en liten hopper till vänster om resultattavlan för att sjunka in i en kanal på spelfältet. Denna kanal leder till vad jag kallar den "feed disk." Foder disken har ett litet tomrum som gör en boll att falla innanför. När spelaren väljer att aktivera foder disken, kommer att rotera nittio grader så att bollen att falla mot syftar disken. Syftar disken ligger platt inom spelplanen och har två barer bilda en kanal så att bollen att falla rakt ner. Barer kan också fungera som bilder vinklade mot andra mål som spelaren flyttar joysticken. Målet disken kan roteras en full 180 grader. Bollar sedan falla och studsa "pins," som är monterade bak extra långa maskinskruvar. Det finns sex mål där bollen kan falla, var och en innehåller en photointerruptor så att maskinen för att upptäcka dem. Jag valde 5/16"(ungefär 8mm) kullager som dessa skulle vara hyfsat stor att hantera samtidigt tillåta ett par millimeter utrymmet när de faller genom sensorer. Spelplanen själv har ingen utgång hål, så som bollar fall, de är så småningom kanaliseras mot sidan av maskinen, varefter de faller i en liten kopp, så att de kan laddas i uppsamlaren.