PA-Drink-O: Pachinko Bar Bot (3 / 11 steg)
Steg 3: Elkonstruktion
Bilden ovan är övergripande schematiska/kopplingsschemat för systemet. Kretsar och församlingen förklaras mer ingående på följande steg.
Huvudsakliga Controller
Jag använder Intel Edison monterad på Arduino breakout styrelsen. Edison har gott om GPIO och mer minne än jag någonsin kunde använda ett inbäddat projekt, så det fungerar bra som huvudprocessorn. Edison avsöker sensorer för att upptäcka bollar, läser indata från arkad kontroller och styr servon och matriser via dess I2C stift.
Motorisk kontroll
PaDrinkO har två separata motorsystem: en för servo styrning och den andra för de peristaltiska pumparna. Edison styr servon via en PWM driver sköld som kommunicerar via I2C. Jag bara använder två PWM stift på skölden för servon, men det sparar en PIN-kod och frigör Edison från behöva ständigt bibehålla servo position. Pumparna måste endast köras i en riktning, så jag valde att köra dem direkt via MOSFETs.
Ingång
Knappen joystick och arcade är normalt öppen gränslägesbrytarna och kopplas direkt till Edison. Jag använder de inbyggda pullup motstånd, så de är enkla att läsa och kräver ingen ytterligare stöd kretsar.
Ljudeffekter
För användarfeedback la jag en ljudeffekter trigger modul, som kommer att spela en särskild WAV-fil när en av dess stift dras låg. Ingångarna är anslutna direkt till produktionen av de sensorer som är också knutna till Edison GPIO. När en sensor utlöses, dras dess signal pin låg, utlöser en ljudeffekt och spelade på två 3 watt högtalare.
(WAV-filer som är kopplade med programmet på steg 10)
Sensorer
Edison upptäcker platsen där bollen av röstningen åtta photointerruptors för en digital låg signal. En interruptor på toppen och botten av spelplanen gör det möjligt att upptäcka om en boll har hällts upp ordentligt. De återstående sex sensorerna är "mål" som gör det möjligt för poängsättning.
Alfanumeriska lysdioder
Fem uppsättningar av alfanumeriska ledde breakout styrelser utgör resultattavlan. Jag valde detta eftersom jag har arbetat med dem innan, de kan styras via I2c, så jag kan styra 280 lysdioder för två stift. Dessa gör för en stor, retro-stil display som är både ljust och lätt att läsa på distans. Varje modul har fyra tecken, så jag valde att använda fem skärmar så att tillräckligt med utrymme att Visa nuvarande spel tid och poäng.
Kraftdistribution
Hela maskinen drivs av två nätaggregat: en 12V och den andra 5V. Den 12V ger aktuell för den pump motorer, medan 5V leverans befogenheter allt annat. Dessa är alla anslutna till en fat jack adapter, så att de kan kopplas enkelt till Kopplingsplintar för kraftdistribution.