Paintball/ballistiska Chronograph (5 / 11 steg)
Steg 5: Andelen brand läge
I RoF-läge är Timer0 setup att avbryta efter 1.00s så snart det är aktiverat. Stoppurets väntar en projektil att bryta strålen #1, när den gör det möjliggör Timer0 och steg om variabeln "kurs" som håller reda på skott avfyras i 1.00s tidsperiod. Programmet kommer då avsöka beam #1 för att se om en annan projektil har avfyrats. Om en annan skott har avfyrats inom 1.00s tidsperiod, det kommer att bryta strålen #1 och ökas variabeln "kurs", ännu en gång med ett. Det kommer sedan loop tills beam #1 återställs tillbaka till dess standardtillstånd (inte blockeras) innan du fortsätter och kontroll för en annan skott. Detta är att se till att vi inte räknas samma projektilen flera gånger när det passerar genom beam #1.
När den 1.00s tid period har förflutit, visas MCU ett RoF för 2.00s på LCD-oavsett hur många fler bilder gå igenom kronografen i 2.00s tidsperiod. Detta är att säkerställa att stoppuret inte startar registrera någon skott rätt efter 1.00s tid period som sedan skulle resultera i ett nytt RoF värde. Utan denna försening, användaren måste stoppa skytte innan 1.00s avbrottet inträffar, annars om användaren inte stoppa skytte precis före avbrottet och en extra kula eller två reste genom kronografen, det skulle spela in ett RoF för extra bollar som gick igenom eftersom funktionen skulle bara börja om igen.