Pong på XGS bild (9 / 36 steg)
Steg 9: Programmera struktur - initiering
Alla spel konstruktioner - grafikmotor, player input, kollision upptäckt och AI - definieras nu. Nästa steg är att knyta ihop allt till ett program. Dessa nästa avsnitten kommer att motivera program beställning.Kliva av initiering är ganska oklar på denna nivå av abstraktion, men det är ändå viktigt att diskutera eftersom alla stora steg här. Ett självklart första steg är att ställa in det grafiska gränssnittet som ska köra motorn. Om det finns andra drivrutiner eller gränssnitt som måste initieras, som player input eller ljud, är detta också platsen att ställa dem in.
Nästa stora steg är att skapa och tilldela alla variabler som används i hela programmet (inte tillfälliga loop räknare och deras likar) startvärden. De variabler som faktiskt behövs är platsen för alla objekt, definieras av deras längst upp till vänster. Så, för varje objekt, två variabler för att redogöra för x - och y-koordinater. Något av designen är det faktum att bollen inte bara har plats, men också påstår också. Eftersom de vertikala och horisontella staterna oberoende av varandra, måste två variabler användas till svars för bollens rörelse.
Det sista steget är att initiera den första bildrutan i skärmen av lek. Det första steget är att skapa bakgrunden på skärmen. Använda värdena för alla de plats, rita alla bildpunkter för att representera objekt.