Pong på XGS bild (2 / 36 steg)
Steg 2: Lägga till filer
Vi kommer att utnyttja drivrutiner skrivna av Joshua Hintze, med på DVD (i katalogen DVD\xgspic\source\) som kom med XGS PIC. Jag använder 1.0 drivrutinerna (filen beteckning V_010), men nyare versioner bör vara kompatibla. Om dessa filer inte på din hårddisk, kopiera dem till detta projektkatalog:1. XGS_PIC_SYSTEM_V010.h
2. XGS_PIC_SYSTEM_V010.c
3. XGS_PIC_GFX_DRV_V010.h
4. XGS_PIC_GFX_DRV_V010.c
5. XGS_PIC_NTSC_160_192_2_V010.h
6. XGS_PIC_NTSC_160_192_2_V010.s
7. XGS_PIC_GAMEPAD_DRV_V010.h
8. XGS_PIC_GAMEPAD_DRV_V010.c
9. XGS_PIC_SOUND_DRV_V010.h
10. XGS_PIC_SOUND_DRV_V010.c
De första två filerna kommer att konfigurera ta tid på klassar av processorn, vilket gör att PIC att köra på en exakt multipel av NTSC frekvensen. Exakta tider drivs av behovet att producera grafik på TV-skärmen. Om dessa tider är avstängda, kommer sedan grafiken få snedvridas på något sätt. Vanligtvis manifestera dessa snedvridningar sig flimrar till skärmen avrivning. Om varje instruktion har en cykel räknas, sedan dessa tider kommer bara att hjälpa om den totala summan av alla instruktioner är mindre än eller lika med VSYNC tiden för TV-skärmen. Annars är det sannolikt att grafiken kommer att förvrängas. Lyckligtvis, detta program är enkel nog att inte köra in i problemet.
Nästa två filerna innehåller funktioner integrerad grafik motorn. Dessa drivrutiner ger funktioner för att ändra grafikminnet. De två filerna direkt efter de ge den faktiska assembler kod som kommer att dra bilden på TV-skärmen från grafikminnet. Dessa filer också ställa in skärmupplösningen till 160 X 192 pixlar med en 2-bitars representation för varje pixel i minnet. Detta gör att upp till fyra (22 = 4) färger som ska användas för varje pixel. Även finns många konstanta värden i sidhuvudfilen att underlätta generera färg.
Den sista uppsättningen filer är icke-grafiska ingång och utgång. 7 och 8-filer ger funktioner för att läsa knapptryckningar från gamepad på antingen ingång på XGS bild. De två senaste filerna har hjälpare funktioner att mata ljud.
Alla dessa filer kan läggas till projektet i projekt-menyn med "Lägg till filer till projekt..." Du kan använda Skift + klicka för att lägga till flera filer om de är i samma katalog.
En annan viktig fil behövs är linker script. Linker script kommer att ligga i MPLAB C compiler installationskatalog och heter p24HJ256GP206.gld. Du hittar den i mappen \support\PIC24H\gld\.
En sista filen behövs: källkoden till Pong själva. Vi kan skapa och lägga till filen i projektet med en enda åtgärd. Projekt-menyn, välj Lägg till ny fil till projekt..., namn filen "Pong.c", och klicka på Spara. Du bör nu se en ny källa koden fönster med titeln "Pong.c."