Pong på XGS bild (22 / 36 steg)
Steg 22: Bollen Demo - ställa in den första bildrutan
Detta program har för närvarande nästan möjligheten att flytta en boll runt skärmen. Med alla drivrutiner inrättas och de variabler som deklarerats, är länka saker tillsammans en kick. Det första målet är att inrätta den första bildrutan före spelet loopen börjar. Därför bör alla variabler måste väl definierade värden innan skärmen visas. Funktionen resetBall() kan användas för att ge bollen en första plats. Nästa, bollen måste ha ett starttillstånd. Det spelar ingen särskilt roll som sätt bollen rör sig från början, så länge staten är väldefinierade innan spelet loopen börjar.Nu när bollen har en stat och läge, behöver grafikminnet justeras. Det första steget är att ställa in hela skärmen svart. Grafikdrivrutiner ger funktionen GFX_FillScreen_2BPP() som hanterar ett färgindex i den aktuella paletten och pekaren till det video buffert som argument. 2BPP varianten måste användas på grund av filen upplösning bitar per pixel inställning. Rita bollen är så enkelt som att ändra grafikminne med drawBall(). Efter alla bör variabeldeklarationer, koden titta förbunden till
...
int main () {
...
osignerad kort state_x = BALL_UP;
osignerad kort state_y = BALL_LEFT;
Ställa in den första bildrutan i spelet
GFX_FillScreen_2BPP (0, g_VRAMBuffer);
resetBall (& ball_x & ball_y);
drawBall (ball_x, ball_y, 1);
GFX_StartDrawing(SCREEN_TYPE_NTSC);
}