Programmatiska skapandet av en 3D-modell för 3D utskrift (3 / 5 steg)
Steg 3: Skriva ett skriptspråk och Parser för att skapa 3D-modeller
Min RBS skriptkoden skulle ha kommandon såsom: "Skapa starta Bucket", "Gå rakt några belopp", "Sväng vänster några belopp", "Sväng höger några belopp", "Skapa slutet Bucket", etc och skulle ha kommandon för att bygga en ram och stöder och sådant. För spåret stegpinnarna jag beslutat att göra den automatiska där varje så ofta på ett visst avstånd det skulle automatiskt lägga till en rung. För stöder behövde jag för att kunna berätta vilka järnväg, vänster eller höger, stöd ansluta till och vilken sida av ramen för att ansluta till. För svängar, skulle tolken automatiskt räkna ut bank och utjämning. Jag kan berätta den var du vill placera kulor.
För bank, om du kan tänka dig, har jag en osynlig center järnväg som jag rotera andra två skenor. Så när jag vill att svänga vänster, rätt järnväg går upp och i lite och lämnade stången går ner och i lite enligt en z-rotation. Banan byggs slags kort steg. Så tolken sortera siffror om 3 steg innan nästa sväng och 3 steg in i nästa sväng stegvis börja banking. Efter en kurva parser FN-bankerna för ca 3 steg före utgången av kurvan och 3 steg efter kurvan tills det är tillbaka till det normala ingen bank för raka spåret eller tar hem nästa kurva för kurvor. Att figur banken, först jag bara gissat och manuellt ställa banken utifrån diametern på kurvan och det fungerade. Senare, tänkte jag att en formel för att göra samma sak. Jag tänkte att denna enskilda bank inte var jämna ut så en skrev en funktion som skulle jämna hela spåret slags i en Fast Fourier Transform (FFT) form av och i genomsnitt över flera steg mode.
I ramen har jag för närvarande några val. Jag kan välja en rektangel kub ram som beräknar sin storlek från graderna av spår höjd, bredd och djup och sätter ramen bara lite större än så så att banan får plats i dessa dimensioner. Jag kan välja en sfärisk ram som jul prydnad skulptur som som rektangeln skulpturen beräknar sin storlek från graderna av banan inuti. Jag kan välja en central spire ram som två spår rullande boll skulptur med banan går runt spiran och fotavtryck beräknas av graderna av spåret. För kort spår, kan jag välja ingen ram alls utan istället bara styltor för spåret att stödjas av. Varje bildruta kommer med sin egen uppsättning utmaningar och sin egen algoritm för att ansluta formuläret stöder ramen i spåret. Jag kommer förmodligen skapa några fler ramar att välja mellan och kanske försöka göra några som är mer konstnärligt än en rektangel kub men det var en början.
Vad är coolt om att göra ett skriptspråk är att förändringar är snabbt och enkelt. Jag kan även göra tester för att se till att spåret har rätt avstånd från banan passerar över ett spår så att marmorn har utrymme att få igenom. Jag kan bygga en skulptur, Visa det i 3D-modellering program, besluta om den ser bra ut, och om något behöver ändras jag kan ändra skriptet, åter tolka det och sedan gå tillbaka och se förändringen i 3D-modellering program.